Emamverdi* M, Fahimnia F, FahimiFar S. Investigating the improvement of reading experience and phonetic transcriptions of non-Persian speakers: the case study of Saadi's poems. Human Information Interaction 2024; 10 (4)
URL:
http://hii.khu.ac.ir/article-1-3145-fa.html
اماموردی مریم، فهیم نیا فاطمه، فهیمی فر سپیده. بررسی بهبود تجربه خواندن و رونویسی های آوایی غیرفارسی زبانان: مورد مطالعه اشعار سعدی. تعامل انسان و اطلاعات. 1402; 10 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3145-fa.html
دکتری علم اطلاعات و دانششناسی؛ دانشیار؛ دانشگاه تهران؛ دانشکده مدیریت؛ تهران؛
چکیده: (2371 مشاهده)
چکیده: محققان بر نقش فنآوریها و ابزارهای حاشیهنویسی دیجیتالی در آموزش و یادگیری تأکید دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی بهبود تجربه یادگیری و خواندن کاربران در مورد واژگان با استفاده از انواع حاشیهنویسیها (صوتی، رونویسی آوایی) بود. رویکرد این پژوهش کمی و روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون -پس آزمون بود. جامعهی آماری شامل کاربران غیر فارسی زبان که هیچگونه آشنایی با زبان فارسی نداشتند. جهت انجام پژوهش، از بین جامعهی آماری تعداد 30 کاربر غیر فارسی زبان، با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس و هدفمند انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شد (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه). ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش دو پرسشنامه جهت انجام کار عملی یک پرسشنامه در مرحله پیشآزمون و یک پرسشنامه در مرحله پسآزمون بود. پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش یک آموزش تعاملی معرفی برنامه کاری و IPA به منظور بهبود تجربه یادگیری و تقویت خواندن دریافت نمودند. در حالی که گروه گواه در طی فرآیند انجام پژوهش، از دریافت این مداخله بیبهره بودند. نتایج نشان داد که بین نمرات خواندن گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین نمرات پیش و پسآزمون در گروه آزمایش تفاوت معناداری مشاهده شد. اما این تفاوت پیش و پسآزمون در گروه کنترل مشاهده نشد. میانگین نمرات تجربه یادگیری و خواندن کاربران در گروه کنترل قبل از آموزش آوانگاری بین المللی برابر با 18/6 بوده و بعد از آموزش آوانگاری بین المللی 19/8 شده است در حالی که میانگین نمرات تجربه یادگیری و خواندن کاربران در گروه آزمایش قبل از آموزش آوانگاری بین المللی برابر با 19/1 بوده و بعد از آموزش آوانگاری بین المللی به 23/2 افزایش پیدا کرده است. همچنین در مرحله پیشآزمون، میانگین فاصله از پاسخ درست (میزان خطا) افراد گروه آزمایش برابر با 4/09 بوده است و در مرحله پسآزمون به 1/1 رسیده است و کاهش قابل ملاحظهای را نشان میدهد. در گروه کنترل میانگین فاصله از پاسخ درست (میزان خطا) افراد برابر با 3/4 بوده است و در مرحله پسآزمون به 3/6 رسیده که تغییر چندانی نداشته است. بنابراین با توجه به شواهد فوق میتوان گفت انواع حاشیه نویسیها (صوتی، آوانگاری) در تجربه یادگیری و خواندن کاربران تغییر معناداری را به دنبال داشته است و آموزش آوانگاری بین المللی به عنوان روشی برای حمایت از تجربه یادگیری و خواندن کاربران اثربخش بوده است.
کلیدواژه: حاشیه نویسی دیجیتال؛ یادگیری تعاملی با متون ادبی؛ تجربه خواندن کاربر؛ رونویسی آوایی؛ علوم انسانی دیجیتال؛ جمع سپاری؛ ابهامزدایی؛ علم شهروندی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى