دوره 10، شماره 4 - ( 12-1402 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 75-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emamverdi* M, Fahimnia F, FahimiFar S. Investigating the improvement of reading experience and phonetic transcriptions of non-Persian speakers: the case study of Saadi's poems. Human Information Interaction 2024; 10 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3145-fa.html
اماموردی مریم، فهیم نیا فاطمه، فهیمی فر سپیده. بررسی بهبود تجربه خواندن و رونویسی‌های آوایی غیرفارسی‌زبانان: مورد مطالعه اشعار سعدی. تعامل انسان و اطلاعات. 1402; 10 (4)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-3145-fa.html


دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، تهران، ایران.
چکیده:   (3296 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی بهبود تجربه یادگیری و خواندن کاربران در مورد واژگان با استفاده از انواع حاشیه­ نویسی‌ها (صوتی، رونویسی آوایی) بود.
روش پژوهش: رویکرد این پژوهش کمی و روش پژوهش نیمه­ آزمایشی و طرح آن به­ صورت پیش­ آزمون _پس ­آزمون بود. جامعه‌ آماری از کاربران غیر­فارسی ­زبان که هیچ‌گونه آشنایی با زبان فارسی نداشتند، تشکیل شد. حجم نمونه 30 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر­احتمالی در­دسترس و هدفمند انتخاب شد و به­‌صورت گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شد. ابزارهای استفاده ­شده در این پژوهش دو پرسشنامه برای انجام کار عملی یک پرسشنامه در مرحله پیش‌آزمون و یک پرسشنامه در مرحله پس‌آزمون بود. پس از اجرای پیش­ آزمون، گروه آزمایش یک آموزش تعاملی معرفی برنامه کاری و IPA به منظور بهبود تجربه یادگیری و تقویت خواندن دریافت کردند در­حالی­ که گروه گواه در طی فرایند انجام پژوهش، از دریافت این مداخله بی‌بهره بودند.
یافته‌های پژوهش: نتایج پژوهش نشان داد که بین نمره ­های خواندن گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین نمره ­های پیش و پس‌آزمون در گروه آزمایش تفاوت معناداری مشاهده شد. اما این تفاوت پیش و پس‌آزمون در گروه کنترل مشاهده نشد. میانگین نمرات تجربه یادگیری و خواندن کاربران قبل از آموزش آوانگاری بین­ المللی در گروه کنترل برابر با 18.6 و در گروه آزمایش برابر با 19.1 بوده و بعد از آموزش آوانگاری بین­المللی در گروه کنترل 19.8 و در گروه آزمایش 23.2 شده است.
نتیجه‌گیری: انواع حاشیه­ نویسی­ ها (صوتی، آوانگاری) در تجربه یادگیری و خواندن کاربران تغییر معناداری را به دنبال داشته است و آموزش آوانگاری بین ­المللی به عنوان روشی برای حمایت از تجربه یادگیری و خواندن کاربران اثربخش بوده است.

 
متن کامل [PDF 792 kb]   (1676 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb