دوره 6، شماره 4 - ( 12-1398 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 25-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jalalie B, Ghiasi M, Tahmasebi Lmoni S. Information-seeking behavior of the everyday life of Kermanshah Kurds in social networks: an exploratory approach. Human Information Interaction 2020; 6 (4)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2925-fa.html
جلالی بهناز، قیاسی میترا، طهماسبی لیمونی صفیه. رفتار اطلاع‌یابی زندگی روزمره کُردهای کرمانشاه در شبکه‌های مجازی: رویکرد اکتشافی. تعامل انسان و اطلاعات. 1398; 6 (4)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2925-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
چکیده:   (3494 مشاهده)
زمینه و هدف: گسترش روزافزون کاربران شبکه ­های اجتماعی برای ارتباطات بین اقشار مختلف مردم آن­ها را به بخشی از زندگی اجتماعی مردم بدل کرده است. بر این اساس، هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر استفاده از شبکه­های اجتماعی و رفتار اطلاع­یابی زندگی روزمره کُردها در شبکه­ های مجازی و تأثیر هویت قومی بر رفتار اطلاع­یابی زندگی روزمره آن­ها است.
روش ­شناسی: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و از نظر تحلیل داده ­ها کمی با رویکردی اکتشافی است. ابزار پژوهش پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با روش دلفی اخذ شد و پایایی آن بر اساس مدل آزمون وزن­ها، در کلیه وزن­های مدل بیرونی ترکیبی با 99 درصد اطمینان معنا­دار بود. جامعه آماری پژوهش شامل 70696 نفر از اقشار مختلف کُرد­های کرمانشاه بودند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران تعداد 480 نفر از کاربران عضو حداقل یکی از شبکه­ های اجتماعی پیوسته عمومی و تخصصی بود. روش نمونه­ گیری از نوع تصادفی طبقه ­ای نظام­ مند برحسب در صد مشاغل بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون بارتلت، تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی توسط نرم­افزار SPSS استفاده شد.
یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان می­دهد که همه عوامل شناسایی شده : اوقات فراغت با ضریب استاندارد 82/.، اطلاعات فرهنگی با ضریب 0/68 اطلاعات علمی با ضریب 0/56، اطلاعات اقتصادی با ضریب 0/75، اطلاعات اجتماعی با ضریب 74/ 0 و الگوی مصرف با ضریب 0/52 توان پیش­بینی متغیر رفتار اطلاعاع­یابی کُردها را در فضای مجازی دارند. همچنین زبان با ضریب 0/30، آداب و رسوم با ضریب استاندارد0/76 توان پیش­بینی متغیر هویت قومی را دارند. به علاوه شبکه ­های مجازی و هویت قومی با ضریب 0/54 قادرند تغییرات رفتاراطلاع ­یابی زندگی روزمره کُردها را پیش‌بینی کنند.
نتیجه­ گیری: 6 مؤلفه: اوقات فراغت، اطلاعات فرهنگی، اطلاعات علمی، اطلاعات اقتصادی، اطلاعات اجتماعی، الگوی مصرف به عنوان عوامل تأثیر­گذار بر رفتار اطلاع­یابی در زندگی روزمره کشف و شناسایی شد همچنین زبان و آداب و رسوم به عنوان عوامل هویت قومی تأثیرگذار بر رفتار اطلاع ­یابی کُردهای کرمانشاه مورد تأیید قرار گرفتند.
متن کامل [PDF 736 kb]   (948 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb