دوره 8، شماره 3 - ( 8-1400 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 40-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirmehdi S M, Jafari F. nvestigating the Effect of Undue Use of Social Media in the Workplace on Job Performance of Iranian Telecommunication Company Employees. Human Information Interaction 2021; 8 (3)
URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2975-fa.html
میرمهدی سید مهدی، جعفری فخرالدین. بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی: (مورد مطالعه: کارکنان شرکت مخابرات ایران). تعامل انسان و اطلاعات. 1400; 8 (3)

URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2975-fa.html


دانشگاه ملایر، همدان، ایران
چکیده:   (2227 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی کارکنان بوده است.
روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و جامعه‌ی مورد پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت مخابرات ایران بوده که در بازه زمانی آبان 1399 تا فروردین 1400 انجام گرفته است. برای سنجش وضعیت موجود از پرسشنامه 19سوالی استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرم‌­افزار لیزرل برای تجزیه ­و­تحلیل فرضیه­‌ها استفاده شده است.
یافته ها: یافته ها حاکی از آن بوده است که استفاده اجتماعی بیش از حد با توجه به آماره t 4/24  و استفاده شناختی بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار با توجه به آماره t 2/92 رابطه مثبتی با خستگی از رسانه­‌های اجتماعی دارد اما استفاده لذت جویانه تاثیری بر خستگی از رسانه های اجتماعی ندارد. خستگی از رسانه­‌های اجتماعی نیز با توجه به آماره t 7/13  رابطه‌­ای مثبتی با عملکرد شغلی کارکنان دارد. همچنین با توجه به آماره2/70 خستگی از رسانه­‌های اجتماعی نقش میانجی را در رابطه بین استفاده شناختی بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد و خستگی از رسانه­‌های اجتماعی نقش میانجی با توجه به آماره3/64 در رابطه بین استفاده اجتماعی بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد ولی خستگی از رسانه­‌های اجتماعی در تاثیر استفاده لذت­‌جویانه بیش از حد بر عملکرد شغلی کارکنان، نقش میانجی را ندارد.
نتیجه گیری: در این تحقیق مکانیزم نحوه اثرگذاری ابعاد مختلف استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی بر عملکرد شغلی بررسی شد. بر اساس این تحقیق استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی شامل سه بعد است که نقش هر کدام از این بعد ها در تاثیر گذاری بر خستگی و عملکرد شغلی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید هر یک از این ابعاد اثرگذاری متفاوتی را بر خستگی و عملکرد شغلی دارند. لذا این موضوع به فهم نظری  رابطه بین استفاده بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی و عملکرد شغلی  و همچنین برای مدیران در جهت تدوین سیاست­‌های مربوط به استفاده از رسانه­‌های اجتماعی کمک می نماید.

 
متن کامل [PDF 609 kb]   (707 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Alalwan, A. A., Rana, N. P., Dwivedi, Y. K., & Algharabat, R. (2017). Social media in marketing: A review and analysis of the existing literature. Telematics and Informatics. 34(7), 1177-1190. [DOI:10.1016/j.tele.2017.05.008]
2. Baker, T. B., Piper, M. E., McCarthy, D. E., Majeskie, M. R., & Fiore, M. C. (2004). Addiction motivation reformulated: An affective processing model of negative reinforcement. Psychological Review. 111(1), 33-51. [DOI:10.1037/0033-295X.111.1.33] [PMID]
3. Brooks, S. (2015). Does personal social media usage affect efficiency and well-being?". Computers in Human Behavior. 46, 26-37. [DOI:10.1016/j.chb.2014.12.053]
4. Cao, X., Guo, X., Vogel, D., & Zhang, X. (2016). Exploring the influence of social media on employee work performance. Internet Research. 26(2), 529-545. [DOI:10.1108/IntR-11-2014-0299]
5. Cao, X., & Yu, L. (2019). Exploring the influence of excessive social media use at work: A three-dimension usage perspective. International Journal of Information Management. 46, 83-92. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2018.11.019]
6. Choi, C. H., Kim, T. T., Lee, G., & Lee, S. K. (2014). Testing the stressor-strain-outcome model of customer-related social stressors in predicting emotional exhaustion, customer orientation and service recovery performance. International Journal of Hospitality Management. 36, 272-285. [DOI:10.1016/j.ijhm.2012.09.009]
7. Dhir, A., Kaur, P., Chen, S., & Pallesen, S. (2019). Antecedents and consequences of social media fatigue. International Journal of Information Management. 48, 193-202. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.05.021]
8. Grise, M.-L., & Gallupe, R. B. (1999). Information overload: Addressing the productivity paradox in face-to-face electronic meetings. Journal of Management Information Systems. 16(3), 157-185. [DOI:10.1080/07421222.1999.11518260]
9. Halbesleben, J. R., & Wheeler, A. R. (2011). I owe you one: Coworker reciprocity as a moderator of the day‐level exhaustion-performance relationship. Journal of Organizational Behavior. 32(4), 608-626. [DOI:10.1002/job.748]
10. Harwood, J., Dooley, J. J., Scott, A. J., & Joiner, R. (2014). Constantly connected-The effects of smart-devices on mental health. Computers in Human Behavior. 34, 267-272. [DOI:10.1016/j.chb.2014.02.006]
11. Hobfoll, S. E. (2001). The influence of culture, community, and the nested‐self in the stress process: Advancing conservation of resources theory. Applied Psychology. 50(3), 337-421. [DOI:10.1111/1464-0597.00062]
12. Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2011). Two hearts in three-quarter time: How to waltz the social media/viral marketing dance. Business horizons. 54(3), 253-263. [DOI:10.1016/j.bushor.2011.01.006]
13. Karr-Wisniewski, P., & Lu, Y. (2010). When more is too much: Operationalizing technology overload and exploring its impact on knowledge worker productivity. Computers in Human Behavior. 26(5), 1061-1072. [DOI:10.1016/j.chb.2010.03.008]
14. Lee, S. B., Lee, S. C., & Suh, Y. H. (2016). Technostress from mobile communication and its impact on quality of life and productivity. Total Quality Management & Business Excellence. 27(7-8), 775-790. [DOI:10.1080/14783363.2016.1187998]
15. Maier, C., Laumer, S., Eckhardt, A., & Weitzel, T. (2012). When social networking turns to social overload: explaining the stress, emotional exhaustion, and quitting behavior from social network sites' users, European Conference on Information Systems Proceedings. 5)9(, 49-71.
16. Mansi, G., & Levy, Y. (2013). Do instant messaging interruptions help or hinder knowledge workers' task performance?. International Journal of Information Management. 33(3), 591-596. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2013.01.011]
17. Sherman, B. (2009). When the bird tweets, does anyone learn. Chief Learning Officer. 8 (8), 36-39.
18. Van Zoonen, W., van Zoonen, W., Verhoeven, J., W.,Verhoeven, J. W., Vliegenthart, R., & Vliegenthart, R. (2016). Social media's dark side: Inducing boundary conflicts. Journal of Managerial Psychology. 31(8), 1297-1311. [DOI:10.1108/JMP-10-2015-0388]
19. Wang, C., Lee, M. K., & Hua, Z. (2015). A theory of social media dependence: Evidence from microblog users. Decision Support Systems. 69, 40-49. [DOI:10.1016/j.dss.2014.11.002]
20. Whiting, A., & Williams. D. (2013). Why people use social media: a uses and gratifications approach, Qualitative Market Research: An International Journal. 16)4(,1-25. [DOI:10.1108/QMR-06-2013-0041]
21. Wu, L. (2013). Social network effects on productivity and job security: Evidence from the adoption of a social networking tool. Information Systems Research, 24(1), 30-51. [DOI:10.1287/isre.1120.0465]
22. Yu, L., Cao, X., Liu, Z., & Wang, J. (2018). Excessive social media use at work", Information technology & people. 31(6), 1091-1112. [DOI:10.1108/ITP-10-2016-0237]
23. Zhang, X.Y., Gao, Y., Chen, H., Sun, Y., & De-Pablos, P.O. (2015). Enhancing creativity or wasting time? The mediating role of adaptability on social media-job performance relationship. Pacific Asia Conference on Information Systems.
24. Zheng, X., & Lee, M.K.O. (2016). Excessive use of mobile social networking sites: negative consequences on individuals. Computers in Human Behavior. 65, 65-76. [DOI:10.1016/j.chb.2016.08.011]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تعامل انسان و اطلاعات می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Human Information Interaction

Designed & Developed by : Yektaweb