RT - Journal Article T1 - A Comparing between the impacts of text based indexing and folksonomy on ranking of images search via Google search engine JF - hii YR - 2018 JO - hii VO - 5 IS - 3 UR - http://hii.khu.ac.ir/article-1-2785-fa.html SP - 15 EP - 27 K1 - Image indexing K1 - Folksonomy K1 - image storing and retrieval K1 - social platform K1 - text-based Image Indexing K1 - Google search engine K1 - images ranking K1 - social tagging AB - هدف: هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر استفاده از دو روش نمایه سازی متن محور و فولکسونومی یا نمایه سازی مردمی تصاویر بر میزان بازیابی موفق این تصاویر در جستجو با استفاده از موتور جستجوی گوگل است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و روش آن، پژوهش مبتنی بر فناوری و تجربی است. نمونه پژوهش 30 تصویر منتخب از کتاب «آناتومی گری» بود. این پژوهش در 4 مرحله انجام شده است. در مرحله اول تصاویر نمونه پژوهش توسط 600 مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام برچسب گذاری شدند. در مرحله دوم این تصاویر با دو روش نمایه سازی متن محور و مردمی در دو وبلاگ بارگذاری شدند. در مرحله سوم با انتخاب تصادفی 118 نفر از کارشناسان یک بیمارستان، به هر کاربر یک تصویر ارائه شد تا آن را در موتور جست‌وجوی گوگل جست‌وجو کند. در مرحله چهارم رتبه تصاویر بازیابی شده از دو وبلاگ بررسی و نتایج جست‌وجوی کاربران در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافته‌ها: در مقایسه روشهای نمایه سازی مردمی و متن محور، در میزان بازیابی تصاویر نمایه سازی شده آناتومی پزشکی، آزمون مجذور‌‌ کای مربوط به مقایسه میزان بازیابی تصاویر نمایه‌شده به روش نمایه سازی مردمی و روش متن‌محور در موتور کاوش گوگل، تفاوت معناداری را بین این دو گروه نمایه سازی نشان داد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می‌توان گفت استفاده از روش مردمی برای نمایه‌سازی تصاویر، سبب ارتقای میزان بازیابی آن‌ها توسط موتور جست‌و جوی گوگل می‌شود و نسبت به روش نمایه‌سازی متن‌محور، اثر بخشی بیشتری در میزان بازیابی تصاویر دارد. LA eng UL http://hii.khu.ac.ir/article-1-2785-fa.html M3 ER -