TY - JOUR JF - hii JO - Human Information Interaction VL - 8 IS - 3 PY - 2021 Y1 - 2021/11/01 TI - nvestigating the Effect of Undue Use of Social Media in the Workplace on Job Performance of Iranian Telecommunication Company Employees TT - بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی: (مورد مطالعه: کارکنان شرکت مخابرات ایران) N2 - هدف: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی کارکنان بوده است. روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و جامعه‌ی مورد پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت مخابرات ایران بوده که در بازه زمانی آبان 1399 تا فروردین 1400 انجام گرفته است. برای سنجش وضعیت موجود از پرسشنامه 19سوالی استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرم‌­افزار لیزرل برای تجزیه ­و­تحلیل فرضیه­‌ها استفاده شده است. یافته ها: یافته ها حاکی از آن بوده است که استفاده اجتماعی بیش از حد با توجه به آماره t 4/24 و استفاده شناختی بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار با توجه به آماره t 2/92 رابطه مثبتی با خستگی از رسانه­‌های اجتماعی دارد اما استفاده لذت جویانه تاثیری بر خستگی از رسانه های اجتماعی ندارد. خستگی از رسانه­‌های اجتماعی نیز با توجه به آماره t 7/13 رابطه‌­ای مثبتی با عملکرد شغلی کارکنان دارد. همچنین با توجه به آماره z 2/70 خستگی از رسانه­‌های اجتماعی نقش میانجی را در رابطه بین استفاده شناختی بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد و خستگی از رسانه­‌های اجتماعی نقش میانجی با توجه به آماره z 3/64 در رابطه بین استفاده اجتماعی بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد ولی خستگی از رسانه­‌های اجتماعی در تاثیر استفاده لذت­‌جویانه بیش از حد بر عملکرد شغلی کارکنان، نقش میانجی را ندارد. نتیجه گیری: در این تحقیق مکانیزم نحوه اثرگذاری ابعاد مختلف استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی بر عملکرد شغلی بررسی شد. بر اساس این تحقیق استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی شامل سه بعد است که نقش هر کدام از این بعد ها در تاثیر گذاری بر خستگی و عملکرد شغلی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید هر یک از این ابعاد اثرگذاری متفاوتی را بر خستگی و عملکرد شغلی دارند. لذا این موضوع به فهم نظری رابطه بین استفاده بیش از حد از رسانه­‌های اجتماعی و عملکرد شغلی و همچنین برای مدیران در جهت تدوین سیاست­‌های مربوط به استفاده از رسانه­‌های اجتماعی کمک می نماید. SP - 30 EP - 40 AU - Mirmehdi, Seyed Mehdi AU - Jafari, Fakhreddin AD - Department of management, University of Malayer, Malayer, Iran. KW - Social Media KW - Excessive use of Social Media KW - Job Performance KW - Excessive enjoyment Use KW - Excessive Cognitive Use. UR - http://hii.khu.ac.ir/article-1-2975-fa.html ER -