Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
1
4
online
1
fulltext
fa
رفتارهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان در تعامل با کتاب چاپی و دیجیتالی
Information Behaviors of Children and Adolescents’ Interaction with Print and Digital Books
پژوهشي
Research
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به بررسی رفتارهای اطلاعاتی کودکان و نوجوانان در تعامل با کتاب چاپی و دیجیتالی پرداخته است. در این پژوهش برای مطالعه از کتابهای دیجیتالی کتابخانه مجازی کودکان و نوجوانان ایران استفادهشده است. هدف پژوهش بررسی تأثیر جنسیت، سن شرکتکنندگان، و مصور بودن کتاب با ترجیح شکل کتاب است. <br>روش: در این پژوهش از روش ترکیبی استفادهشده است، با روش کیفی رفتارهای اطلاعاتی را بررسی کرده و از آمار کمی نیز برای پاسخ به برخی از پرسشها کمک گرفتهشده است. برای انتخاب نمونهها از نمونهگیری در دسترس استفادهشده است، که درنهایت 32 نمونه بهطور مساوی از بین دو جنس دختر و پسر انتخاب شدند. دادهها با مشاهده، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ضبط مطالب گفتاری جمعآوری شد. <br>یافتهها: یافتهها نشان میدهد 70% شرکتکنندگان شکل چاپی را به دیجیتالی ترجیح میدهند. جنسیت کودکان و مصور بودن کتاب تأثیری در انتخاب شکل کتاب ندارد، هر چه سن کودکان بالاتر میرود اشتیاق به استفاده از شکل چاپی بیشتر میشود، درحالیکه کودکان کم سنتر با کتاب دیجیتالی بهعنوان یک منبع سرگرمی نزدیک میشدند. <br>نتیجهگیری: به نظر میرسد ورق زدن در کتاب چاپی به نسبت کتابهای دیجیتال برای کودکان راحتتر و خوشایندتر است. در کتاب چاپی عوامل ایجاد حواسپرتی حداقل است و برای مطالعه طولانی مناسبتر است.
Background and Aim: This research is dedicated to assessing information behaviors of children and adolescents’ interaction with print and digital books. To reach this goal, digital books of Iranian virtual library for children and teenagers, have been used as sources of research. The purpose is assessing the influence of participants’ gender, age and graphical effects of books, with their preference in choosing type of books. <br>Method: A mixed method was used qualitative method to investigate the information behaviors and quantitative statistics to answer some of questions. Samples were selected based on members’ availability, which ultimately thirty-two of them have been chosen equally between boys and girls. Data were collected using observation and semi-structured interviews and recording speech data. <br>Results: The findings showed that %70 prefer print format to digital one. The gender of children and graphic effects of books did not influence on members in choosing the format. As children age, their desire in choosing print type gets stronger, while younger children approach digital book as entertainment. Print books caused more enthusiasm in children to continue reading. <br>Conclusion:It seems that browsing print books is much easier and pleasant for children than digital books. Print books are least succeptable to distractive factors, thus, they are more suitable for long reading.
رفتار کتابخوانی , رفتار اطلاعاتی , کتاب چاپی , کتاب دیجیتالی , کودکان و نوجوانان , کتابخانه مجازی کودکان و نوجوانان ایران ,
Scientific collaboration , Participation , Persian Wikipedia , Active authors , Featured articles ,
319
328
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-31&slc_lang=fa&sid=1
Kobra
Ahmadi
کبری
احمدی
k_ahmadi@ymail.com
100319475328460069
100319475328460069
Yes
MA of Knowledge and Information Sciences.
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
Leila
Maktabifard
لیلا
مکتبیفرد
royamaktabi@gmail.com
100319475328460070
100319475328460070
No
PhD of Knowledge and Information Sciences
دکتری کتابداری و اطلاعرسانی
Esmat
Momeni
عصمت
مؤمنی
momeni.esmat@yahoo.com
100319475328460071
100319475328460071
No
Assistant professor of Knowledge and Information Sciences, Alameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران