Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش در مراکز ملی اطلاعات ایران
Investigating the Relationship between Social Capital and Knowledge Sharing at Iran’s National Information Centers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:.6pt;"><strong>زمینه و هدف</strong>: این پژوهش به دنبال تبیین رابطه‏ی سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش در مراکز ملی اطلاعات است.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:.6pt;"><strong>روش</strong>: روش مورد استفاده در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‏ها، شامل دو پرسشنامه و یک سیاهه ارزیابی است. روش نمونه‏گیری، تصادفی طبقه ای است و از روش‏های آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسش‏های پژوهش و آزمون فرضیه‏ها استفا‏ده شد.</p>
<p dir="RTL" style="margin-right:.6pt;"><strong>یافتهها</strong>: یافتهها نشان میدهد که الف) در بین مدیران سه مرکز، در خصوص میزان ارتباط بین سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش، مدیران کتابخانه ملی در وضعیت پایین­<span dir="LTR">‎</span>تری قرار دارند اما در بین کارکنان سه مرکز، کارکنان مرکز منطقه­ای اطلاع<span dir="LTR">‎</span>رسانی علوم و فناوری در وضعیت پایین­<span dir="LTR">‎</span>تری قرار دارند. ب) مقایسه میانگین تسهیم دانش، نشان از میزان بسیار ناچیز تسهیم دانش در بین هر سه مرکز اطلاعاتی دارد که کتابخانه ملی ایران در بین سه مرکز اطلاعاتی، با کسب میانگین 2.16 (از 9 امتیاز) در وضعیت بهتری قرار دارد. ج) میزان استحکام روابط، اعتماد و هنجارهای مشترک در مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (3.55، 3.46 و 3.61)، در پایین­ترین سطح قرار دارد و کتابخانه ملی ایران (4.55، 4.91 و 4.76) نسبت به دو مرکز دیگر در بالاترین سطح است. د) رابطه موجود بین میزان تسهیم دانش و اعتماد در پژوهشگاه علوم و فناوری از قوت بیشتری برخوردار است و در هر سه مرکز اطلاعاتی، در جهت مستقیم می<span dir="LTR"></span>باشد. هـ) رابطه موجود بین میزان تسهیم دانش و استحکام روابط در پژوهشگاه علوم و فناوری از قوت بیشتری نسبت به کتابخانه ملی برخوردار است و در ضمن، رابطه بین میزان تسهیم دانش و استحکام روابط در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری معنادار نیست و رابطه موجود میان هنجارهای مشترک و تسهیم دانش در هر سه مرکز اطلاعاتی (403/0؛ 392/0؛ 304/0)، رابطه<span dir="LTR"></span>ای معنادار و مثبت است و مقایسه بین سه مرکز اطلاعاتی، نشان می دهد که رابطه موجود بین میزان تسهیم دانش و هنجارهای مشترک در پژوهشگاه علوم و فناوری از قوت بیشتری برخوردار است.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجهگیری</span></strong><span dir="RTL">: با توجه به یافته‏های پژوهش می‏توان نتیجه گرفت که </span><span dir="RTL">مراکز ملی اطلاعات برای ارتقای تسهیم دانش بین کارکنان خود باید اعتماد متقابل بین کارکنان، ایجاد هنجارهای مشترک و همچنین استحکام روابط بین آنها را تقویت نمایند</span></p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and knowledge sharing at national information centers in Iran.</p>
<p><strong>Method</strong>: This applied research was carried out using two questionnaires and a checklist. Data were collected from all the managers, but stratified random sample of staff members of three: main national information centers (National library, Regional Information Center of Science and Technology [RICEST], and Iranian Institute for Information Science and Technology).</p>
<p><strong>Results</strong>: research findings indicated that: A) from managers point of view, lowest relationship between social capital and knowledge sharing belonged to the national library. But results gained from staff members credited the lowest situation to the RICEST; B) all of three information centers coined low range of knowledge sharing, therein, National Library with mean 2.17 out of 5 was the tallest among others; C) National Library was the highest among other centers regarding three dimensions (Relations, Trust and Shared norms) of social capital; D) Relationship between knowledge sharing and trust in all three institutes was significant But in Iranian Institute for Information science and Technology the relationship was more outstanding than others; and E) there was significant relationship between shared norms and knowledge sharing in all institutes.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: In order for the National Information centers to improve the knowledge sharing culture among their staff members they should internalize mutual trust, provide them with shared norms and improve organizational communication</p>
تسهیم دانش, سرمایه اجتماعی, اعتماد متقابل, هنجارهای مشترک, روابط سازمانی
Knowledge sharing, Social capital, Mutual trust, Shared norms, Organizational relations
27
43
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-264-4&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Hassanzade
محمد
حسن زاده
hasanzadeh@modares.ac.ir
1003194753284600163
1003194753284600163
Yes
Sakineh
Alipour-Irangh
سکینه
علیپور ایرانق
1003194753284600164
1003194753284600164
No
فاطمه
زندیان
1003194753284600165
1003194753284600165
No