Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1394
6
1
gregorian
2015
9
1
2
2
online
1
fulltext
fa
تعریف و دستهبندی جامعهشناختی از حوزۀ اخلاق اطلاعات
A Sociological Definition and Categorization of Information Ethics
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: در هر حوزۀ مطالعاتی، تعاریف اولیه سنگ بنای سایر مطالعات را می<span dir="LTR">‎</span>سازند و به آنها جهت می<span dir="LTR">‎</span>دهند. مقالۀ حاضر نیز قصد دارد با تحلیل مفهومی تعاریف و دسته<span dir="LTR">‎</span>بندی<span dir="LTR">‎</span>های انجام شده از حوزۀ «اخلاق اطلاعات»، ضمن شناسایی نقاط عزیمت تعاریف، تعریف جدیدی از این مفهوم ارائه کند تا بتواند پایه<span dir="LTR">‎</span>ای برای مطالعات آتی باشد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش</strong>: روش پژوهش حاضر کتابخانه<span dir="LTR">‎</span>ای یا سندی است و از رویکرد تحلیل مفهومی برای بررسی استفاده شده است. بر این اساس، کلیۀ متون نظری حوزۀ اخلاق اطلاعات در پایگاه<span dir="LTR">‎</span>های مقالات فارسی و انگلیسی شناسایی شد و پس از گردآوری حدود 1390 مقاله، به جست<span dir="LTR">‎</span>وجوی تعاریف و دسته<span dir="LTR">‎</span>بندی<span dir="LTR">‎</span>های انجام شده و تحلیل نقاط عزیمت و پیش<span dir="LTR">‎</span>فرض<span dir="LTR">‎</span>های آن اهتمام گردید و 20 نویسنده که به تعریف منسجم از اخلاق اطلاعات پرداخته بودند شناسایی و آثار آنها به دقت مطالعه گردید. سپس با یک دید نظری - جامعه<span dir="LTR">‎</span>شناختی، با تکیه بر آراء ژاک دریدا و پیر بوردیو، تعریف و دسته<span dir="LTR">‎</span>بندی جدیدی از حوزۀ اخلاق اطلاعات ارائه شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها</strong>: یافته<span dir="LTR">‎</span>ها نشان داد که 20 تعریف و دسته<span dir="LTR">‎</span>بندی اصیل از مفهوم «اخلاق اطلاعات» صورت گرفته است که عموماً از فن<span dir="LTR">‎</span>آوری اطلاعات و ارتباطات، و علم اطلاعات (کتابداری و اطلاع<span dir="LTR">‎</span>رسانی) عزیمت کرده<span dir="LTR">‎</span>اند؛ هر چند تعاریفی با رویکردهای حقوقی، مارکسی، اسلامی، و اجتماعی نیز وجود داشته است. دو مفهوم «جایگاه» و «دسترسی» در همۀ تعاریف، مفاهیم کلیدی بودند به طوری که هر تعریف با توجه به موضع تئوریک مؤلف به تعریف پرداخته بود و دوم اینکه کنترل دسترسی، مفهومی کلیدی در تعاریف بود. با جستجوی نظریات سعی شد که این دو مفهوم بر پایۀ نظریات موجود در قالب تعریفی جدید مفهوم<span dir="LTR">‎</span>سازی گردد. پس از جستجو در نظریات، مفهوم دریدائی «پرسش از پرسش<span dir="LTR">‎</span>ها» و مفهوم بوردیوئی «جایگاه» متناسب تشخیص داده شد. برای مفهوم کلیدی دسترسی نیز بر اساس آراء فوکس (1393) سعی شد یک دسته<span dir="LTR">‎</span>بندی اجتماعی بر اساس تولید و مصرف اطلاعات ارائه شود؛ طوری که بتوان مفهوم دسترسی را در آن جای داد. بنابراین، افراد بر پایۀ تولید و مصرف اطلاعات به گروه<span dir="LTR">‎</span>های مصرف<span dir="LTR">‎</span>کنندۀ اطلاعات، مصرف<span dir="LTR">‎</span>کنندۀ تولیدگر، تولیدکنندۀ اطلاعات و حاکمان تقسیم شدند. بر این اساس، مسائل سرقت اطلاعات و امنیت اطلاعات بیشتر جزو مسائل اخلاقی مورد توجه تولیدکنندگان اطلاعات و حاکمان است؛ مسائل حریم خصوصی، حقوق مالکیت فکری و سرقت علمی بیشتر مطالبۀ اخلاقی مصرف<span dir="LTR">‎</span>کنندگان تولیدگر و تولیدکنندگان اطلاعات است و مسائل آزادی دسترسی به اطلاعات و سانسور و کنترل محتوا دغدغه<span dir="LTR">‎</span>های اخلاقی مصرف<span dir="LTR">‎</span>کنندگان اطلاعات و سپس مصرف<span dir="LTR">‎</span>کنندگان تولیدگر به حساب می<span dir="LTR">‎</span>آید.</p>
<p dir="RTL"><strong>اصالت/ارزش:</strong> اصالت مقالۀ حاضر در تلاش برای بررسی جامع تعاریف و ارائۀ رویکردی جدید در تعریف اخلاق اطلاعات است. با استفاده از تعریف حاضر می<span dir="LTR">‎</span>توان تحلیل کرد که هر پرسش و مطالبه دربارۀ اخلاق اطلاعات از چه جایگاهی برخاسته و آن جایگاه، چه پیش<span dir="LTR">‎</span>فرض<span dir="LTR">‎</span>هایی را در اتخاذ موضع اخلاقی با خود به همراه خواهد آورد. </p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: This paper aims at the analysis of the definitions and categorizations of the realm of “Information Ethics” to criticize assumptions and clarify points of departure for introducing a new definition and categorization.</p>
<p><strong>Method</strong>: I used documentary research method and conceptual analysis approach. This method and approach is the best fits with the goal of pursuit roots of social concepts and their pre-assumptions. After collecting all literature of the domain of “Information Ethics”, I tried to extract core definitions and categorizations and analyze their assumptions and points of departure. Then, I used the concepts extracted from all definitions and some aspects of the “General theory of Practice” (Pierre Bourdieu) and “Deconstruction” (Jacques Derrida) to introduce new definition and categorization of the domain of “Information Ethics”.</p>
<p><strong>Results</strong>: Results shows that 20 original definitions have been offered and two main stream point of departure have been adopted, however, some other views such as legal, societal, Islamic, Marxian, Habermasian approaches have been introduced too. I adopted “access” and “position” as original points for categorization and used Derrida’s and Bourdieu’s viewpoints to offer a new sociological definition. I categorized social groups by their valuation on information production and consumption on the basis of Fuches’ viewpoints. Four social groups distinguished as “information consumer”, “prosumer (information producer-consumer)” “information producer” and “information governor”. Freedom of expression, censorship and content conrol and filtering is questions of the individuals that put in to the “position” of “information consumer”. Information security and information piracy is the core questions of information producers and information governors. Eventually, privacy, intellectual property and plagiarism is the questions of information procumers & information producers. </p>
<p><strong>Originality/Value:</strong> originality of this paper is about its new approach in the definition of “Information Ethics”. By this categorization we can argue about the “access problem” in terms of the “position” of individuals or groups in the production, consumption or governance of information</p>
اخلاق اطلاعات, جامعهشناسی اطلاعات, اخلاق فنآورانه, جایگاه اطلاعاتی, کنترل دسترسی
Information Ethics, Sociology of Information, Technocentric Ethics, Informational Position, Access control
68
76
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-8&slc_lang=fa&sid=1
Mahdi
Shaghaghi
مهدی
شقاقی
m.shaghaghi@ut.ac.ir
1003194753284600239
1003194753284600239
Yes
Mohammad Reza
Vasfi
محمدرضا
وصفی
1003194753284600240
1003194753284600240
No