Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
2
3
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تهران
Examining the Role of Virtual Social Networks in Scientific Exchanges of Librarians at Public Universities in Tehran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: هدف از این پژوهش، بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در تبادلات علمی کتابداران سازمانهای دولتی شهر تهران بوده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش</strong>: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفت که اطلاعات بهدستآمده از طریق نرمافزار <span dir="LTR">SPSS</span> مورد تحلیل قرارگرفته است. و جامعه آماری پژوهش شامل کتابداران 13 کتابخانه مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران است. فن گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است. نمونه آماری شامل 245 کتابدار بود. از میان 245 پرسشنامه، 220 پرسشنامه عودت داده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و برای معناداری تفاوتها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد. </p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها</strong>: یافتههای منتج از پژوهش نشان داد که کمتر از 20% کتابداران، آموزش را در پیشبرد کاری خود مؤثر میدانند. همچنین بهطور میانگین 3% کتابداران راغب به انتقال اطلاعات به همکاران خود میباشند. 5/35% از کتابداران با امکانات و خدمات شبکههای اجتماعی آشنایی دارند. ضریب همبستگی چندگانه 067/0 نشان از همبستگی ضعیف بین متغیر مستقل و وابسته (استفاده از شبکه و ارتقا دانش کتابداران) دارد. ضریب تعیین در این آزمون 004/0 میباشد که نشان از نقش کمتر متغیر "استفاده از شبکه" در تعیین واریانس متغیر ارتقای دانش دارد. ضریب همبستگی چندگانه 09/0 نشاندهنده همبستگی ضعیف بین متغیر مستقل و وابسته (استفاده از شبکههای اجتماعی، ارتقا شغلی کتابداران) میدهد. ضریب تعیین در این آزمون 008/0 میباشد که نشان از نقش کمتر متغیر استفاده از شبکه در تعیین واریانس متغیر وابسته یعنی ارتباط و همکاری دارد.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجهگیری</span></strong><span dir="RTL">: نتایج بهدستآمده نشان میدهد کتابداران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران کمتر از شبکههای اجتماعی به صورت کاربردی استفاده میکنند و استفاده از شبکههای اجتماعی باعث ارتقا علمی و ارتقا شغلی کتابداران نمیشود. به عبارتی استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیری در ارتقا علمی و شغلی کتابداران ندارد</span></p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: According to the social media development in libraries and necessity of social media literacy for librarians, the aim of this study was to elucidate the viewpoints and experiences of librarians about social media literacy. Also, strategies for increasing librarians' social media literacy was suggested.</p>
<p><strong>Method</strong>: A qualitative study with University librarians in Sistan district was performed using interview method. Fourteen out of 40 university librarians were studied using convenience sampling method. Content analysis approach was used to analyze data.</p>
<p><strong>Results</strong>: Themes such as "Network awareness, proper incorporation and understanding of social media, observance of copyright law and personal privacy, critical and evaluative use, exchange of information, and targeted use," were derived from findings. Librarians accentuated the importance of social media literacy education.</p>
<p><strong>Conclusion</strong>: Planning for formal and informal instruction of social media literacy as an essential part of information society should be pursued thoroughly. Social media literacy culture requires to be promoted. Attention to the production of practical works in social media literacy field is essential, especially among librarians</p>
شبکههای اجتماعی, کتابدار, کتابخانههای دانشگاهی, دانشگاههای دولتی, شبکههای مجازی, تبادل اطلاعات
Govermental universities, University Libraries, Social networks, Information exchange
13
23
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=1
Ashrafsadat
Bozorgi
اشرف السادات
بزرگی
1003194753284600370
1003194753284600370
No
Tahereh
Amini
طاهره
امینی
taherehamini89@gmail.com
1003194753284600371
1003194753284600371
Yes