Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1394
9
1
gregorian
2015
12
1
2
3
online
1
fulltext
fa
کتابداران و سواد رسانههای اجتماعی: مطالعه موردی کتابداران دانشگاهی منطقهی سیستان
Librarians and Social Media Literacy: A Case Study of University Librarians in Sistan District
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: با توجه به توسعه رسانههای اجتماعی در کتابخانهها و ضرورت برخورداری کتابداران از سواد رسانههای اجتماعی، پژوهش حاضر باهدف تبیین دیدگاهها و تجربههای کتابداران در خصوص سواد رسانههای اجتماعی و راهکارهای ارتقای آن صورت گرفته است.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش</strong>: این پژوهش یک مطالعه کیفی است که از طریق مصاحبه صورت گرفته است. جامعهی آماری شامل ۴۰ نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی منطقه سیستان است که ۱۴ نفر از این افراد با روش نمونهگیری در دسترس جهت مصاحبه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا انجامشده است.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها</strong>: مضامینی همچون آگاهی شبکهای ازجمله شناخت انواع رسانههای اجتماعی و شیوهی صحیح استفاده از هر یک از آن<span dir="LTR"></span>ها، آگاهی از حق مؤلف و رعایت حریم شخصی، مصرف نقادانه و ارزیابانه، تبادل اطلاعات و استفاده هدفمند از رسانههای اجتماعی ازجمله مسائلی بود که پاسخگویان در این پژوهش به عنوان مضامینی از سواد رسانه<span dir="LTR"></span>های اجتماعی مورد اشاره قرار دادند. کتابداران مورد بررسی همچنین بر لزوم آموزش سواد رسانههای اجتماعی تأکید داشتند.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجهگیری</span></strong><span dir="RTL">: برنامههای آموزش رسمی و غیررسمی سواد رسانههای اجتماعی میبایست به عنوان ضرورت اساسی جامعه اطلاعاتی بهطور جدی دنبال گردد. استفاده صحیح و مناسب از رسانه</span><span dir="RTL">های اجتماعی نیاز به فرهنگسازی دارد. همچنین توجه پژوهشگران به تولید آثار کاربردی درزمینهی سواد رسانههای اجتماعی به ویژه در ارتباط با جامعه کتابداری و اطلاع</span><span dir="RTL">رسانی ضروری به نظر می</span><span dir="RTL">رسد</span></p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: According to the social media development in libraries and necessity of social media literacy for librarians, the aim of this study was to elucidate the viewpoints and experiences of librarians about social media literacy. Also<strong>,</strong> strategies for increasing librarians' social media literacy was suggested.</p>
<p><strong>Method:</strong> A qualitative study with University librarians in Sistan district was performed using interview method. Fourteen out of 40 university librarians were studied using convenience sampling method. Content analysis approach was used to analyze data.</p>
<p><strong>Results: </strong>Themes such as "Network awareness<strong>, </strong>proper incorporation and understanding of social media, observance of copyright law and personal privacy, critical and evaluative use, exchange of information, and targeted use," were derived from findings. Librarians accentuated the importance of social media literacy education.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Planning for formal and informal instruction of social media literacy as an essential part of information society should be pursued thoroughly. Social media literacy culture requires to be promoted. Attention to the production of practical works in social media literacy field is essential, especially among librarians</p>
رسانههای اجتماعی, سواد رسانههای اجتماعی, کتابدار
Social media literacy, Social media, Librarian
33
42
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=1
Marzieh
Morovati
مرضیه
مروتی
morovatim@yahoo.com
1003194753284600375
1003194753284600375
Yes
Mohammadamin
Erfanmanesh
محمدامین
عرفان منش
1003194753284600376
1003194753284600376
No