Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی و تأثیر آنها بر قابلیتهای کارآفرینی
Media Literacy and Information Literacy and its Impact on Entrepreneurial Ability
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد رسانه ­ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش­شناسی و تأثیر آن­ها بر قابلیت­های کارآفرینی دانشجویان است. </p>
<p dir="RTL"><strong>روش پژوهش: </strong>این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش­شناسی و رشته علوم ارتباطات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی است. در این پژوهش بهمنظور گردآوری داده­ها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه­ ای و پرسشنامه استفادهشده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه­ ای برای بررسی مبانی نظری سواد رسانه ­ای، سواد اطلاعاتی و کارآفرینی بهره برده شد. سپس با بررسی پیشینه­ها و بر اساس مدل پژوهش، پرسشنامه موردنظر ساخته شد و در بین جامعه آماری پخش گردید. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 917/0 به دست آمد. داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ ها: </strong>یافته­ ها نشان دادند که سطح سواد رسانه ­ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد مطلوب و سطح ویژگی­های کارآفرینی در حد نسبتاً مطلوب قرار دارد.</p>
<p><strong><span dir="RTL">نتیجه­ گیری: </span></strong><span dir="RTL"> آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیر سواد رسانه­ای و سواد اطلاعاتی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. تأثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیت­های کارآفرینی تائید و تأثیر سواد رسانه ­ای بر قابلیت­های کارآفرینی رد شد.</span></p>
<p><strong>Background and Aim</strong>: The aim search was to investigate the relationship between media literacy and information literacy of students of communication and information sciences and knowledge studies, and its impact on their entrepreneurial ability.</p>
<p><strong>Methods:</strong> This is a survey correlational method. Population consists of postgraduate students in information science and knowledge and communication sciences at Tehran and Allameh Tabatabai University. Data was collected from two sources: library documents and questionnaires. First, library method was used to examine the theoretical foundations of media literacy, information literacy and entrepreneurship. Then, by careful examination of literature - based on the research model - a questionnaire created and distributed. Data was analyzed by Independent One-Sample t-Test and Spearman Rank Correlation Coefficient.</p>
<p><strong>Results: </strong>Findings showed that the level of media literacy and information literacy of students is desirable and the level of characteristics of entrepreneurship is relatively desirable.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The Pearson Correlation test showed a significant relationship between the variables of media literacy and information literacy. The impact of information literacy on entrepreneurial ability was confirmed and the impact of media literacy on entrepreneurial ability was rejected. </p>
سواد رسانه ای, سواد اطلاعاتی, قابلیت های کارآفرینی
Media literacy, Information literacy, Entrepreneurial ability
64
76
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-151-2&slc_lang=fa&sid=1
Elham
Esmaeil Pounaki
الهام
اسمعیل پونکی
elhampounaki@yahoo.com
1003194753284600850
1003194753284600850
Yes
Mohammad Reza
Esmaili Givi
محمدرضا
اسمعیلی گیوی
1003194753284600851
1003194753284600851
No
Tehran University
دانشگاه تهران
Fateme
Fahimnia
فاطمه
فهیم نیا
1003194753284600852
1003194753284600852
No
Tehran University
دانشگاه تهران