Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
5
3
online
1
fulltext
fa
مهارتهای ارتباط غیرکلامی کتابداران از دیدگاه دانشجویان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
Khozestan Institute for higher education students' viewpoints on librarians' nonverbal communication skills
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش، شناسایی دیدگاه دانشجویان موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان نسبت به مهارتهای ارتباط غیرکلامی کتابداران و نقش آن در جذب مخاطب است.<br>
<strong>روش:</strong> روش پژوهش پیمایشی تحلیلی بوده و ابزار مورد مطالعه، پرسشنامه محقق ساختهای بود که مهارتهای ارتباط غیر کلامی را در پنج بعد و در قالب 39 گویه و میزان رضایت از عملکرد کتابداران را در قالب یک سؤال مورد بررسی قرار میداد. جامعه آماری پژوهش، شامل 3500 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی بوده که در نیمسال دوم 1396 - 1395 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه پژوهش نمونهگیری شده و بر اساس جدول مورگان 346 نفر مورد مطالعه قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> از دیدگاه دانشجویان نمره مهارتهای ارتباط غیرکلامی کتابداران به طور کلی471/. ±58/4 بود. بیشترین میانگین مربوط به حالت چهره 307 /. ± 70/4 و حالات و اشارهها 468 /. ± 64/4 نشان داده شد. همچنین میانگین نمره رضایت دانشجو از کتابدار 474 /. ± 68/4 بود.<br>
<strong><span dir="RTL">اصالت/ارزش: </span></strong><span dir="RTL">در زمینه مهارتهای ارتباط غیرکلامی به صورت عمومی پژوهشهای زیادی انجام گرفته اما در ارتباط با مهارتهای ارتباط غیرکلامی کتابداران با توجه به اهمیت آن در کتابخانه به عنوان محیطی ساکت، پژوهشهای کمی موجود است. از سوی دیگر، در محیطهای دانشجویی و آموزشی که کتابداران با قشر جوان در ارتباط هستند، مهارتهای ارتباط غیرکلامی میتواند از بسیاری برخوردهای غیرمفید جلوگیری به عمل آورد.</span>
<strong>Background and Aim: </strong>This study attempted to investigate Khouzestan Institute for Higher Education students' viewpoints on librarians' nonverbal communication skills and their roles to attract the audience.<br>
<strong>Methods: </strong>This is an analytical survey which used a researcher-made questionnaire to measure librarians’ communication skills in five dimensions by 39 statements. It also measured students’ satisfaction of librarians’ performance through one question. The population consisted of 3500 bachelor students enrolled in second semester of 2016-2017 academic year. According to Krejcie and Morgan Table, 346 students were determined as the sample. Using SPSS v.20 software, descriptive and inferential statistics were applied.<br>
<strong>Results:</strong> From the students point of view the total score of nonverbal communication skills of librarians was 4.58±0.71. The highest means belonged to “facial expression” (4.70±.30) and “their situations and hints (4.64±.468). The score of students’ satisfaction with librarians was 4.68±0.47, accordingly. <br>
<strong>Conclusion: </strong>There are a lot of research on non-verbal communications skills in general; however, there was no sufficient research on librarian's non-verbal communication skills. Library in academic institutions, where librarians interact with the youth, non-verbal communication skills may prevent many unnecessary encounters.
ارتباط غیرکلامی, رضایتمندی دانشجو, کتابداران, مهارتهای ارتباطی, موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان.
Non-verbal communication, Students’ satisfaction, Librarians, Communication skills, Khouzestan Institute for Higher Education
91
100
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-86-1&slc_lang=fa&sid=1
Saeed
Malekmohammadi
سعید
ملک محمدی
Saeedmalekmaohammadi9077@gmail.com
10031947532846003467
10031947532846003467
Yes
موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان
Mohsen
Zainolabedini
محسن
زین العابدینی
zabedini@gmail.com
10031947532846003468
10031947532846003468
No
دانشگاه شهید بهشتی تهران