Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیهای آنلاین در گردشگران خارجی شهر کاشان
Explaining the Effective Factors in Tracking Information in Electronic Word-of-Mouth (EWOM) Communication in Kashan Foreign Tourists
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">حاضر</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">باهدف</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تبیین عوامل مؤثر بر پیگیری اطلاعات در ارتباطات توصیه­ای آنلاین در بین</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گردشگران خارجی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دسترسی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">که</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تابستان 1396 به</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شهر</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کاشان</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">سفرکردهاند، انجامگرفته است.</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Mitra;"></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: پژوهش</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">حاضر</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ازنظر</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف،</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کاربردی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">است و ازنظر روش جمع­آوری داده­ها کمی و توصیفی - پیمایشی است. جامعه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:9.0pt;">­ </span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آماری</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شامل</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آن</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">دسته</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">از</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گردشگران خارجی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">است</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">که</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تابستان 1396 به</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شهر</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">کاشان</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">سفرکردهاند. برحسب گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاشان تعداد گردشگران 255 نفر بود که طبق جدول مورگان و کرسی تعداد نمونه 150 گردشگر</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">خارجی با</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نمونه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:9.0pt;">­</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گیری</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">در دسترس</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">برای</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">تکمیل</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامه</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:9.0pt;">­</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها انتخاب</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شدند. برای</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">گردآوری</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">داده</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:9.0pt;">­</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ها</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">از پرسشنامهای محقق ساخته با</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">28</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">سؤال همراه با 8 سؤال جمعیت شناختی استفاده شد.</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="color:#0d0d0d;"><span style="font-family:B Mitra;"></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: از مجموع یازده فرضیه، سه فرضیه­ تأثیر سهولت ادراک­شده بر درگیری ذهنی و تأثیر قابلیت اعتماد و درگیری ذهنی بر پیگیری اطلاعات تأیید شدندو 8 فرضیه دیگر رد شدند. بنابراین درگیری ذهنی تحت تأثیر قابلیت اعتماد منبع، قابلیت اعتبار پیام و فواید ادراک­شده در ارتباطات توصیه­ای آنلاین، قرار نمی­گیرد و درگیری ذهنی می­تواند تحت تأثیر سهولت ادراک­شده از ارتباطات توصیه­ای آنلاین و لذّت ادراک­شده از ارتباطات توصیهای آنلاین، قرار گیرد. قابلیت اعتماد منبع و فواید ادراک­شده و سهولت و لذّت ادراک­شده از ارتباطات توصیه­ای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار نیست و اعتبار پیام در ارتباطات توصیه­ای آنلاین بر پیگیری آن تأثیرگذار است. همچنین درگیری ذهنی با ارتباطات توصیه­ای آنلاین، بر پیگیری آن تأثیر دارد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">: با توجه به یافتههای پژوهش متخصصان</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بازاریابی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">و گردشگری</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">باید تلاش کنند تا با به­کارگیری اینترنت و قابلیت­های رسانه­های اجتماعی به­طور گسترده به تبلیغ خدمات خود و آگاهی­بخشی به توریست­ها بپردازند.</span></span></span>
<strong>Background and Aim: </strong>Today, word of mouth communication plays a significant role in customer's decision-making, especially in the service environment, particularly tourism. However, it should be noted that several factors influence the pursuit of information (information tracking) in this type of communication that needs to be identified and strengthened.Therefore, the present study aims to provide a model for explaining effective factors in tracking information in electronic word of mouth communication among foreign tourists who have traveled to Kashan in the summer of 2016. <br>
<strong>Methods:</strong> The present research is applied and the method of data collection is descriptive-survey.The sample size was estimated to 150 people according to Morgan and Krejcie tables and random sampling was performed.To collect the research data, 28 questionnaires and 8 demographic questionnaires were designed by reviewing the theoretical foundations of the research.<br>
<strong>Results:</strong> Of the eleven hypotheses, three hypotheses of the effect of perceived ease on mental involvement and the effect of trustworthiness and mental involvement on information follow up were confirmed, and eight other hypotheses were rejected. Therefore, mental involvement is not affected by the source trustworthiness, validity of the message, and the perceived benefits of online counseling communication. Subjective conflict can be influenced by the perceived ease of online counseling communication and perception fun. Comes from online communication communications. The source's trustworthiness and perceived benefits and perceived enjoyment of online advices do not affect its follow-up, and the validity of the message in online advocacy communications is effective in tracking it. Mental conflicts with online advocacy are also affected by follow-up.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the findings of the research, marketing and tourism experts should strive to advertise their services and awareness to the tourists through the use of the Internet and social media capabilities.
ارتباطات توصیهای آنلاین, پیگیری اطلاعات, درگیری ذهنی, کاشان, گردشگری
eWOM, Tracking information, Mental involvement, Kashan, Tourism
30
43
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-512-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Ghaffari
محمد
غفاری
ghaffari.mohammad@ut.ac.ir
10031947532846005006
10031947532846005006
No
Farabi Campus, Tehran University
پردیس فارابی دانشگاه تهران
Samane sadat
Nasiri
سمانه سادات
نصیری
Snasiri22@yahoo.com
10031947532846005007
10031947532846005007
Yes
Farabi Campus, Tehran University
پردیس فارابی دانشگاه تهران