Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
6
2
online
1
fulltext
fa
ارائه خدمات مرجع از طریق شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه: بررسی دیدگاه مراجعهکنندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
Providing reference services through mobile social networks: Evaluating the viewes of clients of the National Library and Archives of Iran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف</span></span></span></strong>: <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بررسی دیدگاه مراجعهکنندگان کتابخانه ملی در خصوص دریافت خدمات مرجع از طریق شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه است.</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:14.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش</span></span></span></strong>: <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">ابتدا به روش پژوهش اسنادی – کتابخانهای، مؤلفههای خدمات مرجع شناسایی، سپس با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته دیدگاه اعضای کتابخانه ملی با رویکرد توصیفی پیمایش شد. بر اساس میانگین تعداد مراجعان روزانه به کتابخانه ملی حجم نمونهای معادل 217 نفر بر اساس جدول مورگان بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و نهایتاً 147 پرسشنامه بازگشت داده شده، با استفاده از نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS</span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مورد تجزیهوتحلیل کمی قرار گرفت. روایی پرسشنامه بر اساس نظر 6 متخصص علم اطلاعات و دانششناسی و ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرون باخ مورد تائید قرار گرفت</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">. </span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها</span></span></span></strong>: <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">98 درصد اعضای کتابخانه ملی عضو شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه بوده و در کنار کسب اخبار و برقراری ارتباط خانوادگی، 63% برای بازیابی اطلاعات علمی از آن استفاده میکنند. میانگین کل مؤلفههای خدمات مرجع نشان داد آزمودنیها مایل به استفاده از این بستر برای دریافت خدمات مرجع هستند</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">.</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></span></strong>: <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه برای مراجعان کتابخانه ملی دارای کارکرد علمی است و آنها بهرهبرداری از شبکههای اجتماعی را برای اهداف تحقیقاتی،قبلاً آغاز کردهاند. از دید کاربران، این شبکهها کانال ارتباطی مناسبی برای ارائه خدمات مرجع بهویژه آموزش سواد اطلاعاتی و پاسخگویی به سوالات تجسس ویژه است</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:9.0pt;">.</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span>
<strong>Background and Aim: </strong>A review of the National Library's clients' viewes on receiving reference services through mobile-based social networks.<br>
<strong>Methods:</strong> First, through the documentary-library research method, the components of reference services were identified, then, by using a researcher-made questionnaire, the perspective of members of the National Library, was surveyed. Based on the average number of daily visitors to the National Library, the sample size of 217 people was selected based on Morgan's table as a simple random sampling and finally 147 returned questionnaires were analyzed using SPSS software. The Reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha and its Validity confirmed based on the opinion of 6 experts in library and information science.<br>
<strong>Results:</strong> 98% of the members of the National Library are users of mobile social networks, and in addition to gaining news and family communication, 63% use it to retrieve scientific information. The average total component of reference services showed that subjects were willing to use this platform to receive reference services.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Mobile social networks have a scientific function for clients of the National Library, and they have already started using social networks for research purposes. From the users' point of view, these networks are a good communication channel for providing reference services, especially information literacy training and answering research questions.<br>
خدمات مرجع, شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه, خدمات مرجع مجازی, سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
Reference services, mobile social networks, virtual reference services, National Library and Archives of Iran
12
23
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-528-1&slc_lang=fa&sid=1
Farnaz
Mohammadi
فرناز
محمدی
farnazmohammadi57@yahoo.com
10031947532846004987
10031947532846004987
No
Department of Knowledge and information science، Science and Research Branch, Islamic Azad University,Tehran ،Iran
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
Nadjla
Hariri
نجلا
حریری
nadjlahariri@gmail.com
10031947532846004988
10031947532846004988
Yes
Department of Knowledge and information science، Science and Research Branch, Islamic Azad University,Tehran ،Iran
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
Fatemeh
Nooshinfard
فاطمه
نوشین فرد
f.nooshinfard@gmail.com
10031947532846004989
10031947532846004989
No
Department of Knowledge and information science، Science and Research Branch, Islamic Azad University,Tehran ،Iran
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران