Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
6
4
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان تأثیرپذیری تصمیمگیری اخلاقی معلمان از اخلاقحرفهای مدیران بر اساس نقش میانجی سواداطلاعاتی: مطالعهموردی
Investigating the Effectiveness of Teacher's Ethical Decision Making on Professional Ethics of Managers Based on the Mediating Role of Infor-mation Literacy: A Case Study
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف:</span></span></span></strong> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف از انجام این پژوهش تحلیل تاثیر اخلاق حرفهای مدیران بر تصمیمگیری اخلاقی معلمان با بررسی نقش میانجی سواد اطلاعاتی در بین معلمان ناحیه دو شهرستان ارومیه بود.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> جامعه آماری این پژوهش شامل 982 نفر از معلمان ناحیه دو بود که از بین آنها 262 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع همبستگی است که جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه اخلاق حرفهای قاسم زاده و همکاران (1392)، پرسشنامه تصمیمگیری اخلاقی کتل (2003) پرسشنامه و پرسشنامه سواد اطلاعاتی </span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">DAS</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> داورپناه</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> (1387) استفاده شد. روایی (محتوی، همگرا و واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن بودند که ابزارهای اندازه گیری از روایی و پایایی خوبی برخوردار هستند.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ ها:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج حاصل از آزمون فرضیهها توسط نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:8.0pt;">SMART-PLS</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و با استفاده از آزمون </span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;">t</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> و ضرایب مسیر (</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:Cambria,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">β</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">) نشان داد که اخلاق حرفهای بر سواد اطلاعاتی در بین معلمان ناحیه دو ارومیه تاثیر قوی، مستقیم و معنی دار؛ و همچنین اخلاق حرفهای و سواد اطلاعاتی بر تصمیمگیری اخلاقی معلمان ناحیه دو ارومیه تاثیر قوی، مستقیم و معنی دار دارد. از طرفی سواد اطلاعاتی میتواند نفش میانجی گری را در رابطه بین اخلاق حرفهای و تصمیمگیری اخلاقی معلمان ایفا کند و از طرف دیگر اخلاق حرفهای می­تواند به عنوان متغیر تعدیل کننده اثر مثبتی که سواد اطلاعاتی بر تصمیمگیری اخلاقی معلمان دارد را ارتقاء دهد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجه­ گیری:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مدیران از طریق آموزشهای ضمن خدمت بر سواد اطلاعاتی معلمان افزوده و با ایجاد ارتباط صادقانه بین خود و معلمان اخلاقیات را به آنها منتقل نمایند و در تصمیمگیری آنان را مشارکت دهند تا مسئولیت پذیری و صداقت در امور به آنان ثابت گردد و در نتیجه امورات مدرسه با موفقیت پیش رود.</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:8.0pt;"></span></span>
<strong>Background and Aim: </strong>The purpose was to analyze the effect of administrators professional ethics on teachers' ethical decision making by examining the mediating role of information literacy among teachers in the second district of Urmia.<br>
<strong>Method:</strong> Study is a descriptive, correlational survey. Population comprised of 982 teachers in District 2, of which 262 were selected by simple random sampling method using Morgan table. Instruments were: Ghasemzadeh et al.'s Professional Ethics Questionnaire (2013), Katl Ethical Decision Making Questionnaire (2003), and Davarpanapah DAS Information Literacy Questionnaire (2008). Validity (content, convergent and divergent) and reliability (factor loading, composite reliability coefficient and Cronbach's alpha coefficient) of the questionnaires indicated that the measuring instruments have a good validity and reliability.<br>
<strong>Results:</strong> Results of hypotheses testing by SMART-PLS software, using t-test and path coefficients (β) showed that professional ethics has a strong, direct significant effect on information literacy of teachers in District Two of Urmia. Also, professional ethics and information literacy have a strong, direct significant effect on the moral decision-making of teachers in the second district of Urmia. Then again, information literacy can play a mediating role in the relation of professional ethics and teachers 'ethical decision-making. Professional ethics may be used as a moderating variable to enhance the positive effect, information literacy has on teachers' ethical decision-making.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Managers through in-service training increase teachers' information literacy, subsequently creating an honest relationship with teachers to transfer ethics to them and participate in decision-making to prove responsibility and honesty in matters to them and in the result of school affairs is going well.
تصمیمگیری اخلاقی, اخلاق حرفهای, سواد اطلاعاتی, مدیریت و رهبری, معلمان
Ethical Decision Making, Professional Ethics, Information Literacy, Management and Leadership, Teachers.
78
87
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-664-1&slc_lang=fa&sid=1
Ramin
Gharibzadeh
رامین
غریب زاده
gharibzadeh@uma.ac.ir
10031947532846003185
10031947532846003185
Yes
دانشگاه محقق اردبیلی
Mahdi
Moeinikia
مهدی
معینی کیا
ramingharibzadeh71@gmail.com
10031947532846003186
10031947532846003186
No
دانشگاه محقق اردبیلی
Khalil
Mokallaf Sarband
خلیل
مکلف سربند
kmokallaf@gmail.com
10031947532846003187
10031947532846003187
No
دانشگاه محقق اردبیلی