Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
7
2
online
1
fulltext
fa
ارائه الگوی بومی بازاریابی با تأکید بر نگرش مصرفکنندگان به منظور خرید محصولات ایرانی با رویکرد رفتار اطلاعاتی مشتریان
Presenting a local marketing model with emphasis on consumers' attitudes in order to buy Iranian products with a customer information behavior approach
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">زمینه و هدف: </span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">با توجه به اهمیت رفتار مشتریان، هدف این مطالعه ارائه الگوی بومی بازاریابی با تأکید بر نگرش مصرفکنندگان بهمنظور خرید محصولات ایرانی با رویکرد رفتار اطلاعاتی مشتریان بود.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">روش پژوهش:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> روش انجام این پژوهش نظریه داده بنیاد</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> بوده و از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته به جمعآوری دادهها پرداخته شد.</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">همچنین </span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">جامعه </span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">آماری این پژوهش مدیران و سرپرستان شرکت پارس خزر بودند. نمونه آماری شامل 14 نفر از مدیران ارشد و سرپرستان شرکت پارس خزر بوده و نمونهگیری در دو بعد نمونهگیری نظری و نمونهگیری گلوله برفی صورت گرفته است</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> مبنای</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اتمام</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">مصاحبهها،</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">اشباع</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نظری</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">بوده</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">است</span></span></span><span dir="LTR" style="font-style:normal;"><span style="font-size:8.0pt;">.</span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> نتایج پژوهش حاضر، نشاندهندهی استخراج 38 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها، 38 مقوله هستهای و 20 تم اصلی است که در قالب مدل پارادایمی شامل نگرش مصرفکننده نسبت به نوآوری خدمات، مؤلفه فرهنگ و مؤلفه اجتماعی بهعنوان مقوله محوری و شرایط علّی (دانش، مهارت و بازاریابی)، عوامل زمینهای (مزیتهای کارکردهای نگرش برند، مسئولیت اجتماعی و نگرش به محصولات ایرانی)، شرایط مداخله­گر (منابع قدرت، توانمندسازی مبتنی بر یادگیری، الگوی ارتباطی، ارتباط با مشتریان و ملیگرایی مصرفی)، راهبردها (ارتباطات شرکتی، برنامهریزی جامع استراتژی نگرش برند، خلاقیت و نوآوری و روابط عمومی و تبلیغات) و پیامدها (شدت رقابت، منابع، تصور در رابطه با نگرش برند، قابلیت اعتبار و ارزیابی نگرش مصرفکنندگان از گسترش نام برند) قرار گرفت.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج این پژوهش بهعنوان گام اولیه در بررسی نگرش مصرفکنندگان بهمنظور خرید محصولات ایرانی</span></span></span> <span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">قابلاستفاده بوده و برای متخصصان رفتار مصرفکننده و همچنین متخصصان مطرح دانشگاهی دارای زمینه علمی مرتبط با مدیریت بازاریابی نیز کاربردی است.</span></span></span><span style="font-style:normal;"><span style="font-family:B Mitra;"><span style="font-size:10.0pt;"> بر اساس نتایج، توجه به دانش و مهارت مسئولین شرکتها درزمینه بازاریابی، شرایط مطلوب را جهت بهبود نگرش مصرفکنندگان به کالای ایرانی فراهم میآورد.</span></span></span>
<strong>Background and Aim:</strong> Considering the importance of customer behavior, the purpose of this study was to present a local marketing model with emphasis on consumers' attitudes to purchase Iranian products with a customer information behavior approach.<br>
<strong>Research Method:</strong> The method was grounded based theory. Data collection was done through semi-structured interviews. Population consisted of managers and supervisors of Pars Khazar Company. Sample included 14 senior managers and supervisors and sampling had been done in two dimensions of theoretical sampling and snowball sampling. The basis for concluding the interviews was theoretical saturation.<br>
<strong>Findings:</strong> Results show the extraction of 38 codes or basic concepts from interviews, 38 core categories and 20 main themes which is in the form of a paradigm model including: Consumer attitudes toward service innovation, cultural component and social component as title of central category and causal conditions (knowledge, skills and marketing), contextual factors (advantages of brand attitude functions, social responsibility and attitude towards Iranian products), intervening conditions (sources of power, learning-based empowerment, communication model, Customer Relationship and Consumer Nationalism), Strategies (Corporate Communications, Comprehensive Brand Attitude Strategy Planning, Creativity, Innovation, Public Relations, and Advertising) and Consequences (Intensity of Competition, Resources, Perception of Brand Attitude, Credibility, and Evaluation of Consumer Attitudes) From the expansion of the brand name.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results was used as a first phase in examining consumers' attitudes in buying Iranian products. Also, applicable to consumer behavior experts as well as prominent academic professionals with a scientific background in marketing management. Based on the results, courtesy to official’s knowledge and skills in marketing would provide favorable conditions to improve consumers' attitudes toward Iranian goods.
نگرش مصرفکننده, محصولات ایرانی, رفتار مصرفکننده, بازاریابی, تئوری داده بنیاد.
Consumer Attitude, Iranian Products, Consumer Behavior, Grounded Theory.
46
58
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-789-1&slc_lang=fa&sid=1
Ebrahim
Beiraghipanah
ابراهیم
بیرقی پناه
e.beiraghi@ut.ac.ir
10031947532846004923
10031947532846004923
No
Department of Business Management, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
Ahmad
Askari
احمد
عسکری
askari0048@yahoo.com
10031947532846004924
10031947532846004924
Yes
Department of Business Management, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran.
گروه مدیریت بازرگانی، واحدلامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
Abdolah
Naami
عبداله
نعامی
naami122@yahoo.com
10031947532846004925
10031947532846004925
No
Department of Business Management, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Alireza
Rousta
علیرضا
روستا
alirezarousta@yahoo.com
10031947532846004926
10031947532846004926
No
Department of Business Management,Shar-e- Ghods Branch, Islamic Azad University, Theran, Iran
گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران