Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
8
3
online
1
fulltext
fa
بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی: (مورد مطالعه: کارکنان شرکت مخابرات ایران)
nvestigating the Effect of Undue Use of Social Media in the Workplace on Job Performance of Iranian Telecommunication Company Employees
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:16px;"><span style="font-family:nasimYW;"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">هدف</span></span></span></strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span> </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">هدف از این پژوهش بررسی تاثیر استفاده بیش از حد از رسانه­های اجتماعی در محل کار بر عملکرد شغلی کارکنان بوده است</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">. </span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">روش پژوهش</span></span></span></strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">: </span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و جامعهی مورد پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت مخابرات ایران بوده که در بازه زمانی آبان 1399 تا فروردین 1400 انجام گرفته است. برای سنجش وضعیت موجود از پرسشنامه 19سوالی استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی جهت جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرم­افزار لیزرل برای تجزیه ­و­تحلیل فرضیه­ها استفاده شده است</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">. </span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">یافته ها</span></span></span></strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">: </span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">یافته ها حاکی از آن بوده است که استفاده اجتماعی بیش از حد با توجه به آماره </span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">t</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"> 4/24 </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">و استفاده شناختی بیش از حد از رسانه­های اجتماعی در محل کار با توجه به آماره </span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">t</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"> 2/92 </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">رابطه مثبتی با خستگی از رسانه­های اجتماعی دارد اما استفاده لذت جویانه تاثیری بر خستگی از رسانه های اجتماعی ندارد. خستگی از رسانه­های اجتماعی نیز با توجه به آماره </span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">t</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"> 7/13 </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">رابطه­ای مثبتی با عملکرد شغلی کارکنان دارد. همچنین با توجه به آماره</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"> z </span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">2/70 </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">خستگی از رسانه­های اجتماعی نقش میانجی را در رابطه بین استفاده شناختی بیش از حد از رسانه­های اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد و خستگی از رسانه­های اجتماعی نقش میانجی با توجه به آماره</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"> z </span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">3/64 </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">در رابطه بین استفاده اجتماعی بیش از حد از رسانه­های اجتماعی در محل کار و عملکرد شغلی کارکنان دارد ولی خستگی از رسانه­های اجتماعی در تاثیر استفاده لذت­جویانه بیش از حد بر عملکرد شغلی کارکنان، نقش میانجی را ندارد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">نتیجه گیری</span></span></span></strong><span style="background-color:#dddddd;">:</span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">در این تحقیق مکانیزم نحوه اثرگذاری ابعاد مختلف استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی بر عملکرد شغلی بررسی شد. بر اساس این تحقیق استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی شامل سه بعد است که نقش هر کدام از این بعد ها در تاثیر گذاری بر خستگی و عملکرد شغلی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص گردید هر یک از این ابعاد اثرگذاری متفاوتی را بر خستگی و عملکرد شغلی دارند. لذا این موضوع به فهم نظری رابطه بین استفاده بیش از حد از رسانه­های اجتماعی و عملکرد شغلی و همچنین برای مدیران در جهت تدوین سیاست­های مربوط به استفاده از رسانه­های اجتماعی کمک می نماید</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-family:Times New Roman;"><strong><span style="font-size:16.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">Purpose: </span></span></span></strong><span style="font-size:16.0pt"><span style="line-height:107%">The purpose was to investigate the effect of excessive use of social media in the workplace on employees' job performance.<br>
<strong><span style="background-color:#dddddd;">Methodology: </span></strong>This study is an applied research. Population includes all government employees through Nov. 2020 to April 2021. A 19-item questionnaire was used to collect and assess the current situation. Validity and reliability was confirmed. Structural equations have been used to investigate the relationships between the components of the model. LISREL software was used to examine the hypotheses.<br>
<strong><span style="background-color:#dddddd;">Findings:</span> </strong>Findings have shown that excessive social use (rendering t-statistic of 4.24) and excessive cognitive use of social media in the workplace (according to t-statistic of 2.92 ) have a positive relationship with media fatigue, but hedonistic use has no effect on social media fatigue. Social media fatigue also has a positive relationship with employees' job performance (Based on t-statistic of 7.13). Also, according to z statistic (2.70) social media fatigue plays a mediating role in the relationship between excessive cognitive use of social media in the workplace and employees' job performance. Further, social media fatigue has a mediating role (giving z statistic of 3.64) in the relationship between excessive social use of social media in the workplace and employees' job performance. But social media fatigue does not mediate the effect of hedonistic use on employees' job performance.<br>
<strong><span style="background-color:#dddddd;">Conclusion</span></strong></span></span><strong><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:16.0pt"><span style="line-height:107%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span style="font-size:16.0pt"><span style="line-height:107%">Conferring unnecessary use of social media includes three dimensions. The role of these dimensions in influencing fatigue and job performance was examined and it was found that each of these dimensions has a different effect on fatigue and job performance. Therefore, this issue helps to theoretically understand the relationship between excessive use of social media and job performance, as well as for managers to formulate policies related to t</span></span></span><span dir="RTL"></span>
رسانه اجتماعی, خستگی از رسانه های اجتماعی, عملکرد شغلی, استفاده لذتجویانه, استفاده شناختی
Social Media, Excessive use of Social Media, Job Performance, Excessive enjoyment Use, Excessive Cognitive Use.
30
40
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-821-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyed Mehdi
Mirmehdi
سید مهدی
میرمهدی
mirmehdi2@yahoo.com
10031947532846005086
10031947532846005086
Yes
department of management, University of Malayer, Malayer, Iran.
دانشگاه ملایر، همدان، ایران
Fakhreddin
Jafari
فخرالدین
جعفری
mresearcher11@gmail.com
10031947532846005087
10031947532846005087
No
university of Malayer, Malayer, Iran.
دانشگاه ملایر، همدان، ایران