Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
8
2
online
1
fulltext
fa
ارائه الگوی تحلیل بازخورد متنی کاربران در شبکههای اجتماعی در مواجهه با رویدادها و کنشهای محیطی
Proposing a Model for Analyzing Textual Feedback from Users on Social Networks Facing Environmental Events and Actions
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:nasimYW;"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">زمینه و هدف</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی تحلیل بازخورد متنی کاربران در شبکه­های اجتماعی در مواجهه با رویدادها و کنش­های محیطی با تأکید بر شناسایی عوامل مؤثر بر ارائه­ی پیام­های متنی توسط کاربران در شبکه­های اجتماعی انجام شده است</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">روش پژوهش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong><span style="background-color:#dddddd;"> </span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">از لحاظ رویکرد پژوهش، روش امیخته اکتشافی بکار برده شده است. در مرحله­ی اول این پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد که از جمله روش­های کیفی به شمار می­رود. در مرحله­ی دوم برای بررسی و اعتباریابی عوامل شناسایی شده و تهیه الگوی نهایی تحقیق، از روش پیمایشی یعنی نظرسنجی از خبرگان در قالب تشکیل گروه­های کانوی و استفاده از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری اول پژوهش کلیه اسناد مکتوب مربوط به تحلیل بازخورد متنی و احساسات کاربران شامل 60 مقاله و اثر بر مبنای معیارهای معتبر از بین 198 مقاله و اثر انتخاب و تحلیل شد. جامعه­ی آماری دوم شامل خبرگان حوزه­ی فناوری اطلاعات در رشته­های فناوری اطلاعات، جامعه­شناسی، رفتارشناسی و... بودند که در نهایت 15 نفر تعیین شدند و به دلیل شرایط و محدودیت­های پاندمی کرونا، به صورت از راه دور نسبت به ارائه­ی نظرات و پیشنهادات اقدام نمودند</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">. </span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">یافته­ها: </span>با</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"> </span></span></strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"> کاربرد مراحل هفتگانه فراترکیب، الگوی مفهومی در شش لایه­ی مفهومی، مقوله­ای و کدها به دست امد. در هر یک از لایه­ها مفاهیم و موضوعاتی گنجانده شد که در نهایت 27 مؤلفه شناسایی شد. جهت اعتباریابی کیفی الگوی به دست آمده بر اساس نظرات خبرگان در قالب گروه­های کانونی اخذ شد و الگوی مفهومی مورد تأیید خبرگان پژوهش قرار گرفت</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">نتیجه­گیری</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">با توجه به یافته­های حاصل از اجرای فرآیند فراترکیب در شناسایی ابعاد و مقوله­های رفتاری کاربران در تحلیل بازخورد متنی در شبکه­های اجتماعی که می­تواند مبنایی برای پژوهش­های آتی در جهت هدایت، راهبری و رفتارشناسی کاربران و همچنین راهنمایی در راستای سیاست­های اجرایی برای مسئولین و تصمیم­گیران در سازمان­ها و نهادهای ذی­نقش قرار گیرد در قالب الگویی مفهومی که به تأیید و توافق بالای خبرگان رسید، ارائه گردید</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
</div>
<strong>Background and Objective:</strong> The study aims to develop and validate a model for analyzing the textual feedback of users in social networks in the face of environmental events and actions with emphasis on identifying the factors affecting the presentation of text messages by users in social networks.<br>
<strong>Research Methodology:</strong> Heuristic mixed method has been used. In the first stage, the meta-combined method was applied with a qualitative basis. In the second stage, to inspect, validate the identified factors and prepare the final research model, the survey method via questionnaire and forming conveyor group was combined. Population consisted of: 1) Selection and analysis of written documents related to the analysis of textual feedback and users' feelings, including 60 articles and works based on valid criteria from among 198 articles and works; 2) Experts in information technology, sociology, behaviorism, etc., which 15 people were selected, but as a result and limitations of the corona pandemic comments and suggestions were remotely submitted.<br>
<strong>Results:</strong> Using the seven steps of meta-combination, a conceptual pattern was obtained in six conceptual layers, categories and codes. In each layer, concepts and topics were included, and to end 27 components were identified. For qualitative validation, the obtained model was found based on the opinions of experts in the form of focus groups and the conceptual model was approved by the research experts.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The conceptual model - obtained from the hybrid stages and focus groups – which has been approved and accepted by experts could be used as a basis for future research to guide, and direct the behavior of users in social networking in order to provide strategies and executive policies for officials and decision makers in relevant organizations and institutions.
الگو, تحلیل بازخورد کاربران, شبکههای اجتماعی, کنشهای محیطی
Model, Feedback Analysis, Users, Social Networks, Environmental Actions.
12
24
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-828-1&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Majlesara
احمد
مجلس آرا
ahmad.majlesara@ut.ac.ir
10031947532846005100
10031947532846005100
No
University of Tehran Kish International Campus
پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
Fatemeh
Fahim niya
فاطمه
فهیم نیا
fahimnia@ut.ac.ir
10031947532846005101
10031947532846005101
Yes
University of Tehran
دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، تهران، ایران
Nader
Naghshineh
نادر
نقشینه
nnaghsh@ut.ac.ir
10031947532846005102
10031947532846005102
No
University of Tehran
دانشگاه تهران