Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1400
8
1
gregorian
2021
11
1
8
3
online
1
fulltext
fa
شناسایی مؤلفههای سواد سلامت در کاربران کتابخانههای دانشگاهی
Identifying the Components of Health Literacy Amongst University Library Users
عمومى
General
پژوهشي
Research
<span style="font-size:16px;"><span style="font-family:nasimYW;"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">هد</span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">ف</span></span></span></strong><span style="background-color:#dddddd;"> :</span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه­های سواد سلامت در کاربران کتابخانه­های دانشگاهی (دانشگاه تهران) است</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">. </span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی است و بر حسب روش و چگونگی به دست آوردن داده­های مورد نیاز، از نوع پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی افرادی هستند که در زمینه سواد سلامت سابقه مطالعه و پژوهش داشته اند و در بخش کمی کاربران (دانشجویان) کتابخانه­های دانشکده­ای دانشگاه تهران هستند. برای مطالعه جامعه پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته سواد سلامت استفاده شد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">. </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ بالاتر از 0/7 به دست آمد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">. </span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">یافتهها</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">از میان مؤلفههای سواد سلامت در کاربران کتابخانه­های دانشگاهی، مؤلفه درک اطلاعات سلامت در سطح مطلوب، و سایر مؤلفه های مورد بررسی در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارند. بین ‏مهارت‏های سواد سلامت با سطح تحصیلات، دانشکده، جنسیت و سن رابطه معناداری وجود ندارد؛ اما بین درآمد و مهارت‏های سواد سلامت تفاوت معناداری وجود دارد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><br>
<strong><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">نتیجه­گیری</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">:</span></span></span></strong> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%">سنجش سواد سلامت به صورت کاربردی و اعمال نتایج حاصل در این جامعه و جوامع آماری دیگر لازم و ضروری است. با به کارگیری برنامه­هایی جهت ارتقای سواد سلامت این جامعه آماری که از ارکان اصلی جامعه هستند می­توان سطح سواد سلامت جامعه را به میزان بسیار زیادی افزایش داد</span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%">.</span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<br>
<span dir="LTR"><span style="font-size:10.0pt;"></span></span>
<span style="font-family:Times New Roman;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><strong><span style="font-size:16.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">Background and Aim</span></span></span></strong><span style="font-size:16.0pt"><span style="line-height:150%"><span style="background-color:#dddddd;">: </span>The purpose is to identify the components of health literacy amongst University library users.<br>
<strong><span style="background-color:#dddddd;">Methodology</span></strong><span style="background-color:#dddddd;">: </span>This purpose-based research is a qualitative-quantitative survey study. The qualitative part concentrates on the individuals with background in health literacy and research. In the quantitative part students at the libraries of the University of Tehran were surveyed. The research instrument was a structural questionnaire on health literacy of individuals in the community. Reliability of more than 0.7 was obtained via Cronbach’s alpha<br>
<strong><span style="background-color:#dddddd;">Findings</span></strong><span style="background-color:#dddddd;">:</span> It is important to mention that understanding health information stood at the desirable level and other components stood at a comparatively appropriate stage among the elements of health literacy of users at the University Library of Tehran. Although there is a significant relationship between health literacy skills with income, there is no significant relationship among gender, age, faculty, and level of education with health literacy skills.<br>
<strong><span style="background-color:#dddddd;">Conclusion</span></strong><span style="background-color:#dddddd;">:</span> It is necessary to measure health literacy practically and apply the results in the community and other comparable communities. The level of health literacy could increase considerably by using programs to promote the health literacy of the community.</span></span></span></span></span>
سواد, سواد سلامت, دانشجویان, کاربران کتابخانههای دانشگاهی.
Literacy, Health Literacy, Students, the Users of University Libraries of Tehran.
74
87
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-851-1&slc_lang=fa&sid=1
Hoda
khodashenas
هدی
خداشناس
khodashenas.hoda@gmail.com
10031947532846005095
10031947532846005095
No
University of Alzahra, Tehran, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
محمدرضا
اسمعیلی گیوی
10031947532846005096
10031947532846005096
Yes
University of Tehran, Tehran, Iran
دانشگاه تهران، تهران، ایران.
zobeideh
khodashenas
زبیده
خداشناس
khodashenas.nasim@gmail.com
10031947532846005097
10031947532846005097
No
University of Tehran, Tehran, Iran
دانشگاه تهران، تهران، ایران.