Human Information Interaction
تعامل انسان و اطلاعات
Human Information Interaction
Literature & Humanities
http://hii.khu.ac.ir
1
admin
2423-7418
2423-7418
doi
fa
jalali
1401
10
1
gregorian
2023
1
1
9
4
online
1
fulltext
fa
بررسی زمینههای تقلب علمی در دانشجویان و ارائه راهکارهای بازدارنده
Examining the fields of plagiarism in students and providing preventive solutions
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:nasimYW;"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"><span style="background-color:#dddddd;">زمینه و هدف:</span> </span></span></span></b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">تقلب علمی یکی از پدیدههای جدید فضای آکادمیک در ایران است که ابعاد و انواع مختلفی را در برمیگیرد؛ بنابراین شناخت و ریشهیابی آن، مسئله این پژوهش است. برایناساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی زمینه و مولفههای نهادی و فردی تأثیرگذار بر شکلگیری تقلب علمی در ایران و ارائه راهکارهای سیاستی توسط تصمیمگیران است.</span></span></span><br>
<b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"><span style="background-color:#dddddd;">روش پژوهش</span></span></span></span></b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"><span style="background-color:#dddddd;">:</span> روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل </span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">۱۵</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">نفر از خبرگان دانشگاهی است که به روش قضاوتی و گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمع</span></span></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"></span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">آوری داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"></span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">ها را پرسشنامه محقق ساخته است که طی سه مرحله (به شیوه رفتوبرگشت) شاخص</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"></span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">یابی با استفاده از فن دلفی، تکمیل شد و اعتباریابی الگوی مفهومی پژوهش با بهره</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"></span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">گیری از نظر خبرگان صورت پذیرفت. </span></span></span><br>
<b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"><span style="background-color:#dddddd;">نتایج:</span> </span></span></span></b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل مؤثر بر بروز تقلب در دانشگاههای ایران شامل دو دسته مؤلفه فردی و سیستمی و </span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">۲۱</span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"> شاخص مرتبط با این مؤلفهها است. عوامل فردی مربوط به ویژگی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"></span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">های ذاتی و شخصیتی دانشجویان ازجمله: نداشتن ایده، عدم توانایی مدیریت زمان، عدم احساس گناه، کمبود بعضی مهارت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"></span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">ها و همچنین بعضی نواقص در اساتید از جمله: دانش ناکافی، عدم ایجاد انگیزه کافی در بین دانشجویان و غیره است. عوامل سیستمی یا نهادی نیز بیشتر ناشی از قوانین ناقص و ناکافی دانشگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"></span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black">ها، آموزش نامناسب این مراکز و عدم توجه کافی به مقوله کپیبرداری و سرقت علمی است.</span></span></span><br>
<b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"><span style="background-color:#dddddd;">نتیجهگیری</span></span></span></span></b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:150%"><span style="color:black"><span style="background-color:#dddddd;">:</span> در پایان بر اساس هر دو دسته مؤلفه تأثیرگذار فردی و سیستمی، راهکارهایی به شکل عملی برای مقابله با تقلب علمی در دانشگاهها ارائه داده است.</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:150%"><span style="font-family:"Arial",sans-serif"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:13pt"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-style:italic"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">Introduction: </span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">plagiarism is one of the new phenomena in the academic environment in Iran, which includes different dimensions and types. So, its recognition and rooting are the problems of this research. Therefore, the main goal of the current research is to investigate the context and institutional and individual factors affecting the formation of plagiarism in Iran and provide policy solutions by decision-makers.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13pt"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-style:italic"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">Methods: </span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">The current research method is descriptive qualitative. The statistical population of the research includes 15 university experts who were selected by judgment and snowball method. The data collection tool is a researcher-made questionnaire, which was completed during three stages (in a round-trip way) of indexing using the Delphi technique, and the validation of the conceptual model of the research was done using experts' opinions.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13pt"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-style:italic"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">Results: </span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">The findings of the research showed that the factors affecting the occurrence of plagiarism in universities in Iran include two categories of individual and systemic components and 21 indicators related to these components. Individual factors related to the inherent personality characteristics of students such as lack of ideas, inability to manage time, lack of guilt, lack of some skills, and also some deficiencies in professors such as insufficient knowledge, lack of motivation among students, etc. Systemic or institutional factors are mostly due to incomplete and insufficient laws of universities, inappropriate training of these centers, and lack of attention to plagiarism and plagiarism.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:13pt"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="font-style:italic"><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">Conclusion: </span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="font-style:normal">In the end, based on both individual and systemic effective components, practical solutions have been presented to deal with plagiarism in universities.</span></span></span></span></span></span><br>
</div>
تقلب علمی, عوامل فردی, عوامل نهادی, کپیرایت
Scientific fraud, Individual factors, Institutional factors, Copyright.
1
12
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-933-1&slc_lang=fa&sid=1
Abdol Mutalib
Abdullah
عبدالمطلب
عبدالله
abdollah_ab@yahoo.com
10031947532846005134
10031947532846005134
Yes
Associate Professor, Department of Islamic Education, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
دانشیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Somayeh
Mokhtari
سمیه
مختاری
S.mokhtary59@gmail.com
10031947532846005135
10031947532846005135
No
Khorasgan Department
دانشجوی روابط بین الملل، گروه حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان، ایران.
farhad
navaee
فرهاد
نوائی
farhadnava@gmail.com
10031947532846005136
10031947532846005136
No
tehran university
دکترای جامعه شناسی سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.