:: دوره 14، شماره 1 - ( 1-1390 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 158-135 برگشت به فهرست نسخه ها
نگاهی نو به راهبردهای ارتباطی در میان کنش های کلامی معلمان زبان انگلیسی در ایران
وحید رحمانی دوغارونی ، باقر یعقوبی
دانشگاه مازندران
چکیده:   (7528 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی چگونگی استفاده از راهبردهای ارتباطی توسط معلمان زبان انگلیسی در میان کنش­های کلامی می­باشد. اگرچه درباره راهبردهای ارتباطی تحقیقات فراوانی صورت پذیرفته است، اما در خصوص رابطه بین این راهبردها و فضای سیال کلاس و نیز چگونگی بکارگیری راهبردهای ارتباطی در میان کنش­های کلامی معلمان تحقیقات چندانی صورت نپذیرفته است. با توجه به این نکات، میان کنش­های کلامی سه کلاس از هر یک از پنج معلم شرکت کننده در این تحقیق  ضبط و مورد بررسی قرار گرفت. بررسی داده­ها با استفاده از رویکرد کیفی نشان داد که  راهبردهای ارتباطی در تعاملات بین معلمان و زبان آموزان حضور فراوان توام با کاربردهای متفاوت داشته و در نتیجه این  مفهوم  فقط محدود به گفتار زبان آموزان نمی­شود.  بعلاوه، نتایج این تحقیق نشان می­دهد که توجه و پرورش این مهارت، در برقراری ارتباط موثر از اهمیت فراوانی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای ارتباطی، کلام معلم، محیط های انگلیسی به عنوان زبان خارجی، معلمان زبان انگلیسی در ایران
متن کامل [PDF 217 kb]   (3183 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
انتشار: 1389/12/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1-1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها