Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1391
6
1
gregorian
2012
9
1
15
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل اسنادی زبان آموزان دبیرستان: مورد زبان آموزان ایرانی
Attributional Analysis of Language Learners at High Schools: The Case of Iranian EFL Learners
پژوهشي
Research
هدف از انجام این مطالعه پیداکردن عواملیست که زبان آموزان دبیرستانی موفقیتهاوشکستهای خودرابه آن نسبت می دهند. بدین منظور، 708 دانش آموزان دبیرستانی ازاقشار مختلف اجتماعی-اقتصادی وجنسیت مختلف انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه اسنادی پاسخ دادند. پرسشنامه شامل چهاربخش است: احساسات ،تصویرازخود، انگیزه درونی،وسیاست زبان.آزمون ANOVA و Post-hoc به منظورتجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.نتایج حاصل ازتجزیه وتحلیل نشان داد که انگیزه درونی اسناد اصلی است وجنسیت هیچ نقشی دراسناد بازی نمی کند. علاوه براین،تفاوتهای قابل توجهی درمیان طبقات مختلف اجتماعی مشاهده شد. دانش آموزان طبقات بالای جامعه ،دراحساسات وتصویرازخود بالاترین نمره را کسب کردند؛ودانش آموزان ازمناطق روستایی درانگیزه درونی وسیاست زبان نمره بالاتری بدست آوردند. درنهایت، نتایج به دست آمده درزمینه یادگیری وآموزش زبان مورد بحث قرارگرفت وپیشنهاداتی ارایه شد.
This study was conducted to find out to what factors Iranian EFL language learners at high schools attribute their successes and failures. To this end, 708 Iranian high school students from different socioeconomic backgrounds and gender were selected. These participants were asked to take an attribution questionnaire. The questionnaire consists of four parts: Emotion, Self-image, Intrinsic motivation, and Language policy. Mainly, ANOVA and Post-hoc tests were employed to analyze the data. The results demonstrated that Intrinsic motivation is the primary attribution, and gender does not play any role in attribution. Moreover, significant differences were found among students of different social classes. Students from high socioeconomic background scored highest in Emotion and Self-image and students from rural areas outscored in Intrinsic motivation and Language policy. Finally, the results were discussed in the context of language learning and teaching.
نظریه اسنادی , دبیرستان , احساسات , تصویرازخود , انگیزه درونی , سیاست زبان ,
attribution theory , High school , Emotion , Self-image , Intrinsic motivation , Language policy ,
85
105
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-55&slc_lang=fa&sid=1
Reza
Pishghadam
رضا
پیش قدم
pishghadam@um.ac.ir
1003194753284600122
1003194753284600122
Yes
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
Raheleh
Motakef
راحله
معتکف
1003194753284600123
1003194753284600123
No
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد