Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1398
12
1
gregorian
2020
3
1
23
1
online
1
fulltext
fa
آیا برنامه های درسی مصوب تفکر انتقادی را منعکس می کند؟ اهداف آموزشی برنامه های درسی مصوب رشته ادبیات انگلیسی در پرتو طبقه بندی بازنگری شده بلوم
Do official curricula reflect critical thinking? The educational objectives of the English literature curricula in Iran in light of Bloom's revised taxonomy
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">پژوهش حاضر به بررسی اهداف آموزشی برنامه های درسی مصوب ادبیات انگلیسی ایران </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">در مقاطع </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">کارشناسی و کارشناسی ارشد بر اساس طبقه بندی بازنگری شده بلوم پرداخته است.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> با استفاده از چک لیستی بر مبنای طبقه بندی اصلاح شده بلوم و طبقه بندی های مربوطه، اهداف آموزشی مرتبط با ابعاد دانش </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">(دانش اوّلیّه، دانش مفهومی، دانش اجرایی، دانش فراشناختی) و </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">ابعاد </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">فرایندهای شناختی (به یاد آوردن، فهمیدن، به کار بردن، تحلیل کردن، ارزیابی کردن، تولید کردن)</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">مورد بررسی قرار گرفتند. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">نتایج تجزیه و تحلیل محتوای قیاسی حاکی از عمومیّت مهارت های تفکّر </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">سطح پایین </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">در برنامه درسی کارشناسی و غالب بودن مهارت های تفکّر </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">سطح بالا </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">در اهداف برنامه درسی کارشناسی ارشد است. نتایج همچنین نشان داد که </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">پربسامدترین</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> هدف از نظر حوزه دانش ، </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">مولّفه</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">فهمیدن</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> در برنامه های درسی هر دو مقطع است. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">در بعد دانش نیز </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">به ترتیب دانش مفهومی و دانش </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">اجرایی</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> در برنامه های درسی هر دو مقطع بیشترین بسامد را داشتند </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">که مویّد این مطلب است </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">که کسب دانش مفاهیم و فرایندها، کیفیّت مطلوب را برای </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">طرّاحان برنامه های درسی </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">تضمین می کند. علاوه بر این، </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">نتایج نشان داد </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">که </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">مولّفه دانش فراشناختی به صورت معناداری کم بود</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">. </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">در بعد دووجهی هم </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">نتایج جدول بندی متقابل، غالب بودن </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">مولّفه فهمیدن</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">/</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">مفهومی</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> در مقطع کارشناسی و غلبه </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">مولّفه فهمیدن</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">/</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">اجرایی</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"> در برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد را نشان داد. این یافته ها اهمّیّت تجدید نظر در اهداف آموزشی به منظور جبران کمبود توجّه به تفکّر انتقادی را مورد تاکید قرار می دهد. یافته ها برای مدرسّان</span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، طرّاحان برنامه های درسی و سیاست گذاران آموزشی پیامدهای آموزشی دارد تا به توسعه و تلفیق تفکّر انتقادی در آموزش عالی توجّه بیشتری معطوف شود</span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;">.</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"></span></span>
The present study investigated the educational objectives of the English literature curricula at the undergraduate and graduate levels at Iranian universities based on Bloom’s revised taxonomy. Using a detailed checklist based on Bloom’s revised taxonomy and the respective classifications, the educational objectives associated with knowledge (<em>factual, conceptual, procedural</em>, and <em>metacognitive</em>) and cognitive (<em>remember</em>, <em>understand</em>, <em>apply</em>, <em>analyze</em>, <em>evaluate</em>, and <em>create) </em>dimensions were analyzed. The results of the content analysis revealed the dominance of the lower-order thinking skills in the undergraduate curriculum and the prevalence of the higher-order thinking skills in the graduate curriculum. The results showed that the most frequent objective in terms of the knowledge domain was <em>understand</em> in both curricula. Regarding the knowledge dimension, <em>conceptual</em> and <em>procedural</em> knowledge occurred most often at both curricula, confirming that acquiring the knowledge of concepts and the processes safeguards the commended quality for the curriculum designers. Moreover, it was found that the metacognitive-related categories were almost missing from the categories. The results of the cross-tabulation revealed the superiority <em>understand</em>/<em>conceptual</em> in BA and the supremacy of <em>understand/procedural </em>in MA objectives. The findings entail the revisions of the educational objectives to accommodate critical thinking. The findings have pedagogical implications for EFL teachers, the curriculum developers, and policy makers.
طبقه بندی بازنگری شده بلوم, تفکّر انتقادی, برنامه مصوّب درسی, اهداف آموزشی, ادبیّات انگلیسی, ایران.
Bloom’s Revised Taxonomy, Critical Thinking, Curriculum, Educational Objective, English Literature, Iran
29
55
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-174-1&slc_lang=fa&sid=1
Hoda
Divsar
هدی
دیوسر
10031947532846001996
10031947532846001996
Yes
Manoochehr
Jafarigohar
منوچهر
جعفری گهر
10031947532846001997
10031947532846001997
No