Journal title
عنوان نشریه
Literature & Humanities
http://ijal.khu.ac.ir
1
admin
doi
en
jalali
1388
6
1
gregorian
2009
9
1
12
2
online
1
fulltext
fa
بررسی عزت نفس از طریق یک دوره شناختی-عاطفی مبتنی بر مهارت خواندن در محیط آموزش زبان انگلیسی
Self-Esteem and Cognitive-Affective Reading-Based Courses in an EFL Context
پژوهشي
Research
این مقاله گامی مقدماتی است به سوی رسیدن به یک دوره شناختی-عاطفی، و یا بنا به گفته فورگس(2001) یک دوره نفوذ عاطفه در استدلال، که بر روی خواندن داستانهای ناتمام تاکید دارد. با تکیه بر چنین دوره ای که داستان های ناتمام به عنوان مواد آموزشی برای اهداف اساسی تحقیق بکار گرفته شده اند، مطالعه برروی تاثیریک دوره شناختی-عاطفی برروی عزت نفس زبان آموزان مورد تلاش واقع شده است. تحقیقات انجام شده در این زمینه رابطه مثبت بین عزت نفس از یک سو و موفقیت تحصیلی، یادگیری زبان دوم و استفاده از استراتژی های یادگیری از سوی دیگر را تاکید می کنند. این تحقیق براساس یک طرح شبه آزمایشی انجام گرفته است که در آن از روش تکرار تست استفاده شده است. هشتاد زبان آموز در گروه سنی 13 تا 15 سال که مشغول به تحصیل در آموزشگاه زبان ایران بودند در این تحقیق شرکت کردند. عزت نفس زبان آموزان از طریق آزمون عزت نفس کوپر اسمیت قبل و بعد از یک دوره به مدت 10 هفته سنجیده شد. در طول این مدت برای شرکت کنندگان در گروه آزمایش داستان های ناتمام فراهم شد و از آنها خواسته شد تا خود را بجای شخصیت ها گذاشته ، پایان داستانها را به جهت نشان دادن انتخاب و احساس خود پیش بینی کنند و همچنین موضوع داستانها را نیز به تجربیات شخصی خود ارتباط دهند. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که استفاده از داستانهای ناتمام در دوره های شناختی-عاطفی مبتنی بر مهارت خواندن به شرکت کنندگان کمک کرده است تا بتوانند عزت نفس خود را تقویت کنند.
This study presents a preliminary step towards approaching a cognitive-affective course or, in Forgas' (2001) terms, an <em>affect into thought</em> infusion course, which focuses on reading open-ended stories. By relying on the course in which open-ended stories were used as materials to provide the basis for the broad objectives of the study, attempts were made to investigate the impact of a cognitive affective course on learners' self-esteem. The studies in the literature empirically support the positive relationship between self-esteem on the one hand, and academic success, second language performance and language learning strategy use, on the other. This study was based on a quasi-experimental design in which Pre-test post-test method was used. Eighty intermediate EFL students studying English at Iran Language Institute (ILI) with the age range of 13-15, participated in this study. The participants' self-esteem was measured by Coppersmith's self-esteem scale (1967) before and after a ten-week interval. Meanwhile, the participants in the experimental group were provided with open-ended stories where they were asked to empathize with characters, predict the ending of the story to reflect their own choice and feeling and also connect the themes of the stories to their own experiences. The results of covariance analyses (ANCOVA) indicated that using open-ended stories in the cognitive-affective reading-based course helped the participants improve their self-esteem. Also, this study provided the empirical evidence for the therapeutic role of the cognitive-affective reading-based course in which open-ended stories were used.
عزت نفس , دوره شناختی-عاطفی مبتنی بر مهارت خواندن ,
self-esteem , Cognitive-affective reading-based course , Open-ended stories ,
69
83
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-44&slc_lang=fa&sid=1
Bahareh
Khazaeenezhad
بهاره
خزاعی نژاد
100319475328460096
100319475328460096
No
Sheikhbahaee University, Isfahan
دانشگاه شیخ بهایی اصفهان
Mohammad Reza
Talebinezhad
محمد رضا
طالبی نژاد
100319475328460097
100319475328460097
Yes
Sheikhbahaee University, Isfahan
دانشگاه شیخ بهایی اصفهان