Zakibakhsh Mohammadi N, Basharpoor S, Narimani M, Kord M. Working Memory and Borderline Personality Disorder: The Effectiveness of Working Memory Training with Emotional Stimulation on Improving Self-Injury Behaviors among Individuals with Borderline Personality Disorder. CPJ 2020; 7 (4) :49-62
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3255-fa.html
دکی بخش محمدی نسیم، بشرپور سجاد، نریمانی محمد، کرد مسلم. حافظه کاری و اختلال شخصیت: بررسی اثربخشی آموزش حافظهی کاری با محرک عاطفی بر کاهش رفتارهای خودجرحی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1398; 7 (4) :49-62
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3255-fa.html
دانشگاه محقق اردبیلی ، basharpoor_sajjad@uma.ac.ir
چکیده: (4800 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظهی کاری با محرک عاطفی بر کاهش رفتارهای خودجرحی افراد دارای اختلال شخصیت مرزی بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. تمامی دانشجویان دارای علائم اختلال شخصیت مرزی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 96-97 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که تعداد 40 نفر از آنها به روش غربالگری با استفاده از مقیاس اختلال شخصیت مرزی (STB) و مصاحبه بالینی ساختاریافتهی SCID-II انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 تا 45 دقیقهای در 10 روز طی 2 هفته هر روز هفته (بجز پنجشنبه و جمعه) تحت آموزش حافظهی کاری با محرک عاطفی قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. برای جمعآوری اطلاعات هر دو مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه آسیب به خود سانسون و ویدرمن (SHI) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودجرحی آزمودنیها گروه آزمایش به نسبت گروه کنترل در مرحله پسآزمون، بهطور معنیداری کاهش یافته است. بر اساس پژوهش حاضر آموزش حافظهی کاری با محرک عاطفی از طریق تقویت کنترل شناختی بر کاهش رفتارهای تکانهای نظیر خودجرحی اثر گذار میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/2/9 | پذیرش: 1399/5/18 | انتشار: 1399/5/18