Jahanifar M, Darafsh H. The Evaluation of Psychometric Characteristics of Persian Version of the Colorado Learning Attitudes about Science Using the Polytomous Item Response Theory Models. CPJ 2020; 8 (1) :1-26
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3298-fa.html
جهانی فر مجتبی، درفش حجت اله. ارزیابی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرشها درباره یادگیری علوم با بهرهگیری از مدل سوال پاسخ چند ارزشی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1399; 8 (1) :1-26
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3298-fa.html
دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، M.Jahanifar@scu.ac.ir
چکیده: (4404 مشاهده)
پژوهشگران حوزه آموزش علوم بر این باور هستند که نگرش افراد درباره یادگیری در آینده درسی آنها تأثیر چشمگیری دارد و آنچه که از علوم خواهند آموخت بیارتباط با این نگرشها نخواهد بود. ابزارهایی برای اندازهگیری نگرش نسبت به علوم توسعه ارائه شدهاست. یکی از جدیدترین آنها پرسشنامه نگرشها نسبت به یادگیری علوم کلرادو مشهور به CLASS است. که در کشور ما برای استفاده پژوهشگران حوزه آموزش و روانشناسی، استانداردسازی نشده است. پژوهش از نوع توصیفی است که مبتنی بر طرحهای ابزارسازی و بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزار است. در این پژوهش از 476 دانشآموز مقطع متوسطه دوم در رشتههای تحصیلی تجربی و ریاضی برای بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه مذکور استفاده شده است. از تحلیل عاملی تاییدی به منظور بررسی ساختار عاملی پرسشنامه و از مدل پاسخ مدرج در نظریه سوال پاسخ برای تحلیل گویهها استفاده شد. تحلیل عاملی تاییدی، همه 8 عامل پرسشنامه را مورد تایید قرار داده ضریب آلفای کرونباخ برای همه عاملها مقادیری از 701/0 تا 891/0 را شامل میشدند. گویههای پرسشنامه ضمن داشتن برازش مناسب با مدل چند ارزشی پاسخ مدرج دارای پارامترهای تشخیص و پارامتر آستانه مطلوبی بودند. به لحاظ شاخصهای کلاسیک اندازهگیری همچون پایایی و روایی سازه و همچنین پارامترهای برآورد شده در نظریه سوال پاسخ، گویهها و ساختار این پرسشنامه مطلوب ارزیابی میشود و پژوهشگران کاربرد نسخه فارسی این پرسشنامه را برای بررسی نگرشها درباره علوم به خصوص فیزیک مناسب میدانند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/11 | پذیرش: 1399/7/29 | انتشار: 1399/7/29