دوره 9، شماره 3 - ( دوره نهم، شماره سوم، پاییز 1400 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 26-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasr Abadi S, Mousavi Nasab S M H, Askari Zadeh G, Shahba M. The Effectiveness of the Short-Term Executive Plus Intervention on Problem Solving, Emotion Regulation and Selective attention in Traumatic Brain Injury Patients. CPJ 2021; 9 (3) :16-26
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3421-fa.html
نصرآبادی سمیرا، موسوی نسب سید محمد حسین، عسکری زاده قاسم، شهبا محسن. اثربخشی مداخله کوتاه‌مدت کارکرد اجرایی مضاعف بر حل مسئله، تنظیم هیجان و توجه انتخابی در بیماران آسیب مغزی تروماتیک. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1400; 9 (3) :16-26

URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3421-fa.html


دانشگاه شهید باهنر کرمان ، hossein.mousavi-nasab@uk.ac.ir
چکیده:   (5371 مشاهده)
بدعملکردی کارکرد اجرایی یکی از مشخصه های آسیب مغزی تروماتیک (TBI) است و با عوارض قابل توجهی همراه است. نقص در حل مسئله،تنظیم هیجان و توجه از متداول‌ترین پدیده‌های بعد از آسیب مغزی می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله کوتاه‌مدت کارکرد اجرایی مضاعف بر حل مسله، تنظیم هیجان و توجه انتخابی در بیماران آسیب مغزی تروماتیک صورت گرفت. در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون توام با گروه کنترل، و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،20 آزمودنی دچار آسیب مغزی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند (10نفر در گروه آزمایش و10نفر درگروه گواه). پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش مداخله کوتاه‌مدت کارکرد اجرایی مضاعف را طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کرد در حالی‌که گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. سنجش در دو مرحله ی پیش آزمون پس آزمون و با استفاده از مجموعه آزمون‌های نرم افزاری برج لندن، استروپ و پرسشنامه تنظیم هیجان جان و گراس(2003) انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه، تفاوت معناداری در میانگین نمرات، در پس آزمون در تمام متغیرها وجود دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت مداخله کوتاه‌مدت کارکرد اجرایی مضاعف، اثر بخشی چشمگیری بر بهبود توجه، تنظیم هیجان و حل مسئله افراد آسیب مغزی تروماتیک دارد.
متن کامل [PDF 1108 kb]   (1480 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی شناختی
دریافت: 1400/2/11 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10

فهرست منابع
1. Baron, I.S. (2004).Neuropsychological evaluation of the child. New York: Oxford University press.
2. Bufkin, J.L., Luttrell, V.R. (2005). Neuroimaging studies of aggressive and violent behavior: current findings and implications for criminology and criminal justice. Trauma Violence Abuse, 6(2):176-191. [DOI:10.1177/1524838005275089]
3. Cantor, J., Ashman, T., Dams-Oconnor, K., Dijkers, M. P., Gordon, W., Spielman, L., Oswald, J. (2014). Evaluation of the Short-Term Executive plus Intervention for Executive Dysfunction after Traumatic Brain Injury: A Randomized Controlled Trial with Minimization. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 95(1). doi:10.1016/j.apmr.2013.08.005 [DOI:10.1016/j.apmr.2013.08.005]
4. Cicerone & Giacino (1992) ibid. Rath et al. (2003) ibid. Simon, D. (2001). Enhancing emotional control in persons with acquired brain damage (abstract). Rehabilitation Psychology, 46, 330.
5. Corrigan,J.D.Bongner,J.A.,Mysive,W.J.,Clinchot,D.,& Fugate,l.(2011). Life satisfaction after traumatic brain injury. The journal of head trauma rehilitation, 16(6), 543-555. [DOI:10.1097/00001199-200112000-00003]
6. Diamond, A. (2013). "Executive functions". Annu Rev Psychol. 64: 135-168. [DOI:10.1146/annurev-psych-113011-143750]
7. Gross, J.J., & John, O.P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362. [DOI:10.1037/0022-3514.85.2.348]
8. Herma, J. Westerhof-Evers, Annemarie, C. Visser-Keizer, Luciano Fasotti, Jacoba, M. Spikman. (2019). Social cognition and emotion regulation: a multifaceted treatment (T-ScEmo) for patients with [DOI:10.1177/0269215519829803]
9. traumatic brain injury. Clinical rehabilitation. 33(5), 820-833. Doi: 10.1177/0269215519829803 [DOI:10.1177/0269215519829803]
10. Kasckow, J., Brown, C., Morse, J., Begley, A., Bensasi, S., and Reynolds, C.F. (2012). Post-traumatic stress disorder symptoms in emotionally distressed individuals referred for a depression prevention intervention: relationship to problem-solving skills. Int. J. Geriatr. Psychiatry, 27, 1106-1111. [DOI:10.1002/gps.2826]
11. Kelkar, A.S. (2014). Treating problem solving deficits in traumatic brain injury (Doctoral Dissertation, East Carolina University). Retrieved from the Scholarship. (http://hdl.handle.net/10342/4691.)
12. Klingberg, T., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2002).Training of working memory in children with ADHD. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 24(6), 781-791. [DOI:10.1076/jcen.24.6.781.8395]
13. Lezak, M. D., Howieson, D. B., Loring, D. W., & Fischer, J. S. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford University Press, USA.
14. Marcin M. Leśniak, Szczepan Iwański, Joanna Szutkowska-Hoser & Joanna Seniów. (2019). Comprehensive cognitive training improves attention and memory in patients with severe or moderate traumatic brain injury, Applied Neuropsychology: Adult, DOI:10.1080/23279095.2019.1576691. [DOI:10.1080/23279095.2019.1576691]
15. McDonald, B. C., Flashman, L. A., & Saykin, A. J. (2002). Executive dysfunction following traumatic brain injury: neural sustrates and treatment strategies, NeuroRehabilitation, 17(4), 333-344. [DOI:10.3233/NRE-2002-17407]
16. Miyake, A., Friedman, N.P., Emerson, M.J., Witzki, A.H., Howerter, A., Wager, T.D. (2000). The Unitary and Diversity of Executive Function and Their Contribution to Complex Frontal Lobe Tasks. A Latent Variable Analysis. Cognitive Psychology, 41, 49-100 [DOI:10.1006/cogp.1999.0734]
17. Rath, J.F., Simon, D., Langenbahn, D.M., Sherr, R.L., & Diller, L. (2003). Group treatment of problem-solving deficits in outpatients with traumatic brain injury: a randomized outcome study. Neuropsychological Rehabilitation, 13, 461-488. [DOI:10.1080/09602010343000039]
18. Sheppes G, Scheibe S, Suri G, Radu P, Blechert J, Gross JJ.( 2014). Emotion regulation choice: a conceptual framework and supporting evidence. J Exp Psychol Gen, 143,163-81. [DOI:10.1037/a0030831]
19. Skurvydas, A., Valančiene, D., Šatas, A., Mickevičiene, D., Vadopalas, K., & Karanauskienė, D. (2018). Are motor and cognitive control, impulsivity and risk-taking behaviour as well as moral decision making determined by the activity of prefrontal cortex during stroop test? Baltic Journal of Sport & Health Sciences. [DOI:10.33607/bjshs.v1i108.7]
20. Sohlberg, M. M., & Mateer, C. A. (2001). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York: Guilford Press.
21. Stock, S. (2011).Pediatric head trauma. Medscape drus, disease and procedures.
22. Vakili, A., & Langdon, R. (2016). Cognitive rehabilitation of attention deficits in traumatic brain injury using action video games: A controlled trial. Cogent Psychology, 3(1), 1143732 [DOI:10.1080/23311908.2016.1143732]
23. Veilleux JC, Salomaa AC, Shaver JA, Zielinski MJ, Pollert GA. (2015). Multidimensional assessment of beliefs about emotion development and validation of the emotion and regulation beliefs scale. Assessment, 22, 86-100 [DOI:10.1177/1073191114534883]
24. Penner, I. K., &Kappos, L. (2006). Retraining attention in MS. Journal of the neurological sciences, 245(1-2), 147-151. [DOI:10.1016/j.jns.2005.07.015]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه روانشناسی شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | فصلنامه روانشناسی شناختی

Designed & Developed by : Yektaweb