Najafpour T, Choobforoushzadeh A, Mohammadpanah Ardakan A, Khosravi Larijani M. The Effectiveness of Intervention Based on Theory of Mind on Reducing Aggression and Empathy Improvement in children. CPJ 2022; 10 (2) : 3
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3488-fa.html
نجف پور تینا، چوبفروش زاده آزاده، محمدپناه اردکان عذرا، خسروی لاریجانی ماجده. تاثیر مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1401; 10 (2) :40-55
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3488-fa.html
دانشگاه اردکان ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده: (2569 مشاهده)
بر اساس اهمیت جنبه@های مختلف تحول در دانشآموزان اعم از جسمی، شناختی، هیجانی و اجتماعی در شکلگیری شخصیت آنها، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان بود. جامعه آماری در این پژوهش نیمهآزمایشی شامل کلیه دانشآموزان دوره اول ابتدایی 7 تا 9 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397 بود. حجم نمونه شامل30 دانشآموز بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. دادهها به وسیله پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری (باس و پری، 1992) و پرسشنامه همدلی-بهر و تحلیل کودکان جمعآوری شد و با روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد مداخله مبتنی بر نظریه ذهن بر کاهش پرخاشگری و تقویت همدلی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد P≤0/05)) و مداخله همدلی را با میزان تاثیر 68 درصد بهبود و پرخاشگری را با میزان تاثیر 4/82 درصد کاهش داد. بنابراین مداخله مبتنی بر نظریه ذهن میتواند با افزایش توانایی کودکان در درک احساس و افکار دیگران، مهارتهای اجتماعی آنها را افزایش دهد.
شمارهی مقاله: 3
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی شناختی دریافت: 1400/6/31 | پذیرش: 1401/6/30 | انتشار: 1401/7/30