mohseninasab Z, saket S, deilami pooya M, basiti S, jafari S. The effectiveness of mindfulness training on executive functions (working memory and attention) and self-efficacy in patients with anxiety disorders. CPJ 2024; 12 (1) :31-45
URL:
http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3787-fa.html
محسنی نسب زهرا، ساکت سمیه، دیلمی پویا معصومه، بسیطی سمانه، جعفری ساحل. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و خودکارآمدی در بیماران مبتلا به اختلال اضطرابی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 1403; 12 (1) :31-45
URL: http://jcp.khu.ac.ir/article-1-3787-fa.html
دانشگاه ازاد اسلامی ، z.mohseninasab2020@gmail.com
چکیده: (2363 مشاهده)
هدف این پژوهش اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و خودکارآمدی در بیماران مبتلا به اختلال اضطرابی بود. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه به صورت تصادفی تقسیم شدند. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه کارکردهای اجرایی جیویا و همکاران (2000) و خودکارامدی عمومی شرر بود. برای اجرا، در ابتدا، از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله ذهن آگاهی قرار گرفتند سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) و تحلیل کوواریانس یک راهه (آنکوا) صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش ذهن اگاهی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و خودکارآمدی بیماران مبتلا به اختلال اضطرابی تأثیر معناداری دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی دریافت: 1402/10/23 | پذیرش: 1403/3/30 | انتشار: 1403/6/10