دوره 7، شماره 3 - ( دوره هفتم، شماره سه، پاییز 1398 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 39-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی ، eahmadi1356@gmail.com
چکیده:   (3129 مشاهده)
هنگامی که مردم می‌خواهند یک تصمیم احساسی بگیرند، ممکن است از اطلاعاتی که می­تواند تصمیم عقلانی را در آنها قوی­تر کند، فرار کنند. با هدف بررسی اطلاعات‌گریزی به عنوان راهبردی برای آسان­‌سازی تصمیم‌­های احساسی و در یک طرح آزمایشی، فراخوان شرکت در پژوهش به سی هزار مشترک تلفن همراه ساکن تهران و کرج پیامک شد و در نهایت 383 نفر (149 مرد) با میانگین سنی 32 سال در پژوهش شرکت کردند. نخست، آزمودنی‌ها با یک گزینۀ عقلانی و یک گزینۀ احساسی روبه‌­رو شدند و سپس اطلاعات‌گریزی آنها اندازه‌گیری شد. سپس‌آزمودنی‌ها به‌­گونۀ تصادفی به سه گروه گمارده شدند و همان اطلاعاتی که از آن گریخته بودند به سه شکل گوناگون به آنها داده شد. در پایان، آزمودنی‌ها یکی از دو گزینه را برگزیدند و کشش آنها به گزینۀ احساسی اندازه‌گیری شد. آزمون z و تحلیل رگرسیون لُجیستیک نشان داد که بیشترِ آزمودنی‌ها از اطلاعات فرار کردند، امّا همین اطلاعات بر تصمیم آنها اثر گذاشت، آزمودنی‌هایی که از اطلاعات فرار کردند گزینۀ احساسی را بیشتر انتخاب کردند و هر اندازه کشش آزمودنی‌ها به گزینۀ احساسی بیشتر بود، اطلاعات‌گریزی آنان نیز بیشتر بود. پس مردم از اطلاعات فرار می‌کنند تا آسان­تر بتوانند تصمیم­‌های احساسی بگیرند.    
متن کامل [PDF 720 kb]   (869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/5 | پذیرش: 1399/2/16 | انتشار: 1399/2/16

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.