Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
1
2
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش فراشناختی بر عملکرد حیطه های مختلف خواندن دانش آموزان پسر نارساخوان پایه ی سوم ابتدایی
Effectiveness of the Meta-cognitive Trainings in the Reading Functions of the Third Grade Male Dyslexia Students of the Elementary Schools
پژوهشي
Research
<p>در پژوهش حاضر، تأثیر آموزش­های فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان پسر نارسا خوان پایه­ی سوم ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته­است. طرح پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه­ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر نارسا خوان پایه­ی سوم ابتدایی است که، در سال تحصیلی 92-91 در شهرستان آبیک به تحصیل مشغول بودند. نمونه­ی پژوهش نیز شامل 30 نفر دانش آموز پسر نارساخوان است که، به روش تصادفی انتخاب و به تعداد مساوی در گروه­های آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل آزمون خواندن و نارسا خوانی (نما) و آزمون هوش وکسلر کودکان بود. در گروه آزمایش، آموزش­های فراشناختی به مدت 8 جلسه­ی 60 دقیقه­ای ارائه گردید، در حالی­که در گروه کنترل هیچ گونه مداخله­ای صورت نگرفت. پس از پایان مداخله، در هر دو گروه آزمون خواندن و نارسا­خوانی اجرا شد. داده­های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که، آموزش­های فراشناختی، بر بهبود عملکرد حیطه­های مختلف خواندن دانش آموزان نارسا خوان اثر بخش بوده­است. </p>
<p>This research has studied the effect ofmeta-cognitive trainings in the reading functions of the third grade male dyslexia Students of the Elementary Schools. Research design of the study was experimental and its type was pre-post test with the control group. Population of this research included all the third grade male dyslexia students of the elementary schools in Abik city in the academic year 2012-2013. Sample of the study included 30 dyslexia students who were selected on the random basis. These subjects were put in two groups of 15: an experimental group and a control group. The tools applied in this study were dyslexia and reading (NAMA) test and children`s Wechsler Intelligence test. The experimental group received the meta-cognitive trainings for 8 sessions of 60 minutes while there was no interfering in the control group. Following the interference, the dyslexia and reading test was executed for the both groups. The data then was analyzed by the covariance analysis. Results of the study showed that the meta-cognitive trainings were effective in the reading functions of the dyslexia students. </p>
ها نارساخوانی , آموزشهای فراشناختی , آزمون نما , آزمون هوش وکسلر کودکان ,
Dyslexia , Meta-cognitive Trainings , Dyslexia and Reading Test (NAMA) , Children’s Wechsler Intelligence ,
10
18
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-10&slc_lang=fa&sid=1
A.
Esfahani
آتنا
اصفهانی خالقی
atenaesfahani2013@yahoo.com
10031947532846002421
10031947532846002421
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
A. S.
Asgarnejad
علی اصغر
اصغر نژاد فرید
a.asgharnejad@yahoo.com
10031947532846002422
10031947532846002422
No
انیستیتوی روانپزشکی تهران
H.
Ahadi
حسن
احدی
ahadi@atu.ac.ir
10031947532846002423
10031947532846002423
No
دانشگاه علامه طباطبایی
A. M.
Mousavi
سید علی محمد
موسوی
mousavi1957@yahoo.com
10031947532846002424
10031947532846002424
No
دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین