Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
4
3
online
1
fulltext
fa
اثر بخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات در آسیبهای شناختی و تجارب تجزیهای بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
Effectiveness of MEmory Specificity Training for Cognitive Vulnerability and Dissociative Experiences in Patients with PTSD
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">هدف پژوهش حاضر کاهش آسیب­های شناختی و تجارب تجزیه­ای در بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه از طریق آموزش اختصاصی کردن خاطرات می­باشد. در یک طرح نیمه آزمایشی و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 24 نفر آزمودنی( 12مرد و 12زن) مبتلا به اختلال استرس پس ازسانحه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند؛ گروه آزمایش طی چهار هفته متوالی بصورت فردی آموزش داده شدند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. نمرات تجارب تجزیه­ای <span dir="LTR">(</span><span dir="LTR">DES</span><span dir="LTR">-</span><span dir="LTR">II)</span>، آزمون حافظه شرح حال(<span dir="LTR">AMT</span>)، مقیاس مواجهه با رویداد(<span dir="LTR">IES</span><span dir="LTR">-</span><span dir="LTR">R</span>) قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری یک ماهه از هر دو گروه جمع آوری گردید و داده‏ها از طریق تحلیل واریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مؤید اثر­بخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات در کاهش آسیب­های شناختی در حوزه اجتناب عملکردی، افکار مزاحم، بیش برانگیختگی و کاهش تجارب تجزیه­ای در ابعاد فراموشی تجزیه­ای، مسخ شخصیت و واقعیت، جذب و تخیل در بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه است.</p>
<p dir="RTL"></p>
<div dir="RTL">
<p dir="LTR">The current study aims reduction cognitive vulnerability and dissociative experiences in Patients with PTSD by MEmory Specificity Training<strong>.</strong> in the Semi- pilot with pre test-post test and follow up after one month, Combined control group,24 patiens (12 men & 12 women) Suffering of PTSD, selected via available sampling and were Randomly in experimental and control groups. Subjects in experimental group received MEmory Specificity Training in 4 sequential weekly sessions and control group Were placed in Waiting list. In both groups, Scores Were collected before and after the intervention and with month follow-up period by Dissociative Experiences Scale (DES-II), Autobiographical Memory Test (AMT), Impact of Event Scale-Revised (IES-R), The data were analyzed by Multivariate analysis of variance with repeated measures. findings Confirmed Effectiveness of MEmory Specificity Training That reduction cognitive vulnerability Related to avoidance, intrusive thoughts, Hyperarousal and reduction dissociative experiences in Dissociative Amnesia, Depersonalization/Derealization and Absorption/Imginative Involvement dimension in patients with PTSD.</p>
<p dir="LTR"></p></div>
<p></p>
کلیدواژهها: آموزش اختصاصی کردن خاطرات, بیشکلی گرایی حافظه شرححال, تجارب تجزیه ای
Keywords: MEmory Specificity Training, Overgeneral Autobiographical Memory, Dissociative Experiences
31
40
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-525-2&slc_lang=fa&sid=1
سارا
امراللهی
10031947532846002244
10031947532846002244
Yes
دانشگاه خوارزمی
علیرضا
مرادی
10031947532846002245
10031947532846002245
No
دانشگاه خوارزمی
جعفر
حسنی
10031947532846002246
10031947532846002246
No
دانشگاه خوارزمی