Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
6
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای و توانبخشی شناختی رایانشی حافظه کاری بر سرعت پردازش و علایم نارساخوانی در کودکان نارساخوان دوزبانه
Bilingualism, Dyslexia, Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS), Computational cognitive rehabilitation, Speed of processing, Working memory
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;">هدف تحقیق حاضر تعیین تاثیر تحریک جریان مستقیم فراجمجمه‏ای (<span dir="LTR">tDCS</span>) و توانبخشی شناختی حافظه کاری و ترکیب این دو روش بر سرعت پردازش و علایم نارساخوانی در کودکان نارساخوان دوزبانه است. روش؛ نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه پژوهش را کلیه کودکان دختر و پسر دوزبانه ۷ تا ۱۱ ساله شهرستان‏های تهران و کهریزک، تشکیل میدهند که از بین آنها به صورت در دسترس، با استفاده از آزمون هوش وکسلر و آزمون نارساخوانی نما، 40 دانش آموز مبتلا به نارساخوانی (بر اساس تشخیص مدرسه) انتخاب و به صورت تصادفی در 4 گروه: الف) تحت مداخله تحریک مغزی توسط <span dir="LTR">tDCS</span> ، ب) تحت توانبخشی رایانشی بوسیله بخش حافظه کاری نرم افزار ریهاکام، ج) تحت مداخله همزمان توانبخشی شناختی رایانشی و تحریک مغزی <span dir="LTR">tDCS</span> و د) گروه کنترل، قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از آزمون نارساخوانی نما و آزمون سرعت پردازش<span dir="LTR"> SDMT </span>در پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر 4 گروه استفاده شد. نتایج تحلیل داده‏ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم افزار <span dir="LTR">SPSS 22</span> نشان داد که مداخله‏ها توانسته‏اند موجب تغییر معنی داری در سرعت پردازش و کاهش علایم نارساخوانی شوند. همچنین نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که به ترتیب روش ترکیبی و پس از آن روش تحریک مغزی، بیشترین اثربخشی را داشته‏اند، اما روش توان بخشی رایانشی بتنهایی تأثیری بر این دو متغیر نداشته است.</div>
<div dir="RTL" style="text-align: justify;"></div>
<div style="text-align: justify;"><span dir="LTR">The aim of this research was </span><span dir="LTR">to determine the effectiveness of tDCS and cognitive rehabilitation of working memory and the combination of these two methods on speed of processing and symptoms of dyslexia on bilingual children. Research method; semi experimental (pre-test, post-test and control group). Research population included all of the bilingual children at both sex at the age of 7-11 in Tehran and Kahrizak cities. Available samples were selected through Wexler intelligent questionnaire and Nama dyslexia test scores, so that 40 dyslexic students (based on school diagnostic system) and situated randomly in 4 groups: a) intervention by tDCS brain stimulation, b) computational cognitive rehabilitation via working memory module of RehaCom, c) simultaneous intervention of computational cognitive rehabilitation and brain stimulation tDCS and d) control group. Nama and speed of processing (SDMT) tests have been performed on all of the four groups in pre-test and post-test in order to data collecting. Data analysis results using analysis of multi-variable covariance in SPSS-22 showed that mentioned interventions could have meaningful changes in speed of processing and in decreasing dyslexia symptoms. Post hoc test results also showed that combination method first of all and then brain stimulation method have been the most effectiveness, but the mere computational cognitive rehabilitation method has not been influenced on these two variables alone. </span> </div>
<div></div>
دوزبانگی, نارساخوانی, تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای, توانبخشی شناختی رایانشی, سرعت پردازش, حافظه کاری
Bilingualism, Dyslexia, Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS), Computational cognitive rehabilitation, Speed of processing, Working memory
25
34
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1115-1&slc_lang=fa&sid=1
Alireza
Moradi
علیرضا
مرادی
moradi 90@yahoo.com
10031947532846006185
10031947532846006185
Yes
Kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
Mahboobeh
Bagheri
محبوبه
باقری
m.bagheri.cogpsy@gmail.com
10031947532846006186
10031947532846006186
No
Institute for cognitive science studies
موسسه آموزش عالی علوم شناختی
Peyman
Hassani Abharian
پیمان
حسنی ابهریان
Hasani_P@iricss.org
10031947532846006187
10031947532846006187
No
Institute for cognitive science studies
موسسه آموزش عالی علوم شناختی