Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
8
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم قشری مغز (tDCS) بر شاخصهای عصب-روانشناختی مرتبط با مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم
The effect of Transcranial Direct-Current Stimulation (TDCS) on Neuropsychological indices Associated with Social Skills in Children with Autism
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اختلالات طیف اوتیسم از جمله اختلالات عصبی تحولی هستند که به وسیله نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای تکراری مشخص میشوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تحریک الکتریکی مستقیم </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">قشری </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مغز (</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size:12.0pt;">tDCS</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) بر </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شاخصهای</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> عصب-روانشناختی مرتبط با مهارتهای اجتماعی </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">و مشکلات رفتاری </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در کودکان مبتلا به اوتیسم در قالب یک طرح شبه آزمایشی با روش پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری انجام گرفت. بدین منظور 32 کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">،</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مداخله شامل 10 جلسه تحریک الکتریکی مستقیم بود که طی آن بیماران به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه تحریک واقعی و گروه دیگر تحریک ساختگی یا شم دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تشخیصی اوتیسم گیلیام (گارز) و مقیاس</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اندازهگیری مهارتهای</span></span> <span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اجتماعی بود. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای مقایسه نمرههای پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. نتایج نشاندهنده بهبود مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری در گروه آزمایش بود</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. </span></span><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Autism Spectrum Disorders (ASDs) are developmental neurological disorders characterized by defects in social interactions, communication, and repetitive behaviors. This study attempted to examine the efficacy of anodal transcranial direct current stimulation (tDCS) over the left dorsolateral prefrontal cortex (DLPFC) on social skills in children with ASD.Thirty-two children with confirmed ASD diagnoses were randomly allocated into a tDCS treatment group or a control group. The tDCS treatment group underwent 10 sessions of anodal tDCS stimulation applied simultaneously over the left DLPFC (F3) area, whereas the control group underwent the same procedures but with the use of sham tDCS stimulation.Gilliam Autism Rating Scale (GARS) and Social Skills Rating System was used to measure the Social Skills in two pre-test and post-test stages. Finally, the data were analyzed by the SPSS software using repeated measures analysis.Results showed that anodal tDCS significantly increased social skills in the experimental group after treatment compared to the control group.</div>
تحریک الکتریکی قشری مغز, مهارتهای اجتماعی, اختلالات طیف اتیسم
Transcranial Stimulation, Social Skills, Autism spectrum disorder
94
106
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1366-1&slc_lang=fa&sid=1
omid
hosseinpanahi
امید
حسین پناهی
www.omidhoseinpanahi@gmail.com
10031947532846005225
10031947532846005225
No
The University of Kordestan
دانشگاه کردستان
mehdi
zemestani
مهدی
زمستانی
m.zemestan@gmail.com
10031947532846005226
10031947532846005226
Yes
The University of Kordestan
دانشگاه کردستان