Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
8
3
online
1
fulltext
fa
تحول تفکر آرزومندانه در کودکان و نوجوانان 7 تا 14 ساله ایرانی
Development of Wishful Thinking among 7 to 14-year-old Iranian Children and Adolescents
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">پژوهشهای متعددی به بررسی تفکر آرزومندانه یا سوگیری تمایل در کودکان و بزرگسالان پرداختهاند اما پژوهشی در مورد تحول تفکر آرزومندانه در سنین کودکی و نوجوانی انجام نشده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول تفکر آرزومندانه در کودکان و نوجوانان سنین 7 تا 14 سال ایرانی است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات تحولی با روش مقطعی بود. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان سنین 7 تا 14 سال مدارس عادی دولتی شهر آمل در سال تحصیلی 99-98 بود. حجم نمونه شامل 240 نفر در 4 گروه سنی(هر گروه شامل 30 دختر و 30 پسر) که با روش نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، آزمون کارت علامتدار بود که به صورت نرمافزار تحت وب، طراحی شده بود. دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان دادند که تفکر آرزومندانه در کودکان و نوجوانان ایرانی نه تنها با افزایش سن کاهش نمییابد بلکه افراد 14-11 سال در پیشبینی رویدادهای ناخوشایند، سوگیری شدیدتری نسبت به کودکان 10-7 نشان میدهند. با توجه به تأثیری که تفکر آرزومندانه در فرایند تصمیمگیری بویژه در پیشبینی رویدادهای منفی و به دنبال آن در بروز رفتارهای پرخطر دارد پژوهش بیشتر برای یافتن راهکارهایی برای آگاهیبخشی و متعادلسازی تفکر آرزومندانه، ضروری است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Several studies have investigated wishful thinking or desirability bias in children and adults, while no research has been conducted for the evolution of wishful thinking during childhood and adolescence. The aim of the present research was to investigate the evolution of wishful thinking in Iranian children and adolescents aged from 7 to 14. This study was an evolutional one with a cross-sectional method. Participants were all students aged from 7 to 14 in public schools in the academic year of 2019-2020. The sample consisted of 240 individuals in 4 age groups and each group was made up of 30 females and 30 males selected by the convenience sampling method. The marked-card test, which has been designed as a web-based software, was used. The data were analyzed by a repeated measuring ANOVA. The results showed that wishful thinking among Iranian children did not decrease with age. Moreover, participants aged from 11 to 14 years indicated more severe bias than children from 7 to 10 years old in predicting unpleasant events, despite the perception of probabilities. Considering the effect of wishful thinking on the decision-making process, especially in predicting negative events and subsequently the occurrence of risky behaviors, further research would be necessary to find solutions for the awareness and balance of wishful thinking.</div>
تفکر آرزومندانه, سوگیری تمایل, تحول, آزمون کارت علامتدار, رفتارهای پرخطر
Wishful Thinking, Desirability Bias, Development, Marked-card Test, Risky Behaviors
24
37
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1464-1&slc_lang=fa&sid=1
Ainollah
Khojir
عین اله
خجیر
akhojir1350@gmail.com
10031947532846006254
10031947532846006254
No
Ph.D Student in Educational Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali sina university, Hamedan, Iran.
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
Rasool
Kordnoghabi
رسول
کردنوقابی
rkordnoghabi@gmail.com
10031947532846006255
10031947532846006255
Yes
Hamedan, Bu-Ali sina university, Faculty of Economics and Social Sciences, Department of Psychology
همدان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه روان شناسی
Khosro
Rashid
خسرو
رشید
khosrorashid@yahoo.com
10031947532846006256
10031947532846006256
No
Hamedan, Bu-Ali sina university, Faculty of Economics and Social Sciences, Department of Psychology
همدان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه روان شناسی
Abolghasem
Yaghoobi
ابوالقاسم
یعقوبی
yaghobi41@yahoo.com
10031947532846006257
10031947532846006257
No
Hamedan, Bu-Ali sina university, Faculty of Economics and Social Sciences, Department of Psychology
همدان، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، گروه روان شناسی