Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
9
3
online
1
fulltext
fa
اثربخشی مداخله کوتاهمدت کارکرد اجرایی مضاعف بر حل مسئله، تنظیم هیجان و توجه انتخابی در بیماران آسیب مغزی تروماتیک
The Effectiveness of the Short-Term Executive Plus Intervention on Problem Solving, Emotion Regulation and Selective attention in Traumatic Brain Injury Patients
روانشناسی شناختی
psychology of human behavior
پژوهشي
Research
<div>
<div>
<div id="_com_3" style="text-align: justify;" uage="JavaScript"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بدعملکردی کارکرد اجرایی یکی از مشخصه های آسیب مغزی تروماتیک (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-size:12.0pt;">TBI</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) است و با عوارض قابل توجهی همراه است. نقص در حل مسئله،تنظیم هیجان و توجه از متداولترین پدیدههای بعد از آسیب مغزی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله کوتاهمدت کارکرد اجرایی مضاعف </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">بر حل مسله، تنظیم هیجان و توجه انتخابی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در بیماران آسیب مغزی</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تروماتیک</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> صورت گرفت. در یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> پس آزمون توام با گروه کنترل، و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند،20 آزمودنی دچار آسیب مغزی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(10نفر در گروه آزمایش و10نفر درگروه گواه). پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش مداخله کوتاهمدت کارکرد اجرایی مضاعف را طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کرد در حالیکه گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سنجش در دو مرحله ی پیش آزمون</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:12.0pt;">–</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> پس آزمون و با استفاده از مجموعه آزمونهای </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نرم افزاری برج لندن، استروپ و پرسشنامه تنظیم هیجان جان و گراس(2003) انجام شد.</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین گروه آزمایش، نسبت به گروه گواه، تفاوت معناداری </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در میانگین نمرات، در پس آزمون در</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تمام متغیرها وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت مداخله کوتاهمدت کارکرد اجرایی مضاعف</span>، اثر بخشی چشمگیری بر بهبود توجه، تنظیم هیجان و حل مسئله افراد آسیب مغزی تروماتیک دارد.</span></span></div>
</div>
</div>
<div style="text-align: justify;">Executive dysfunction is a hallmark of traumatic brain injury (TBI) and is associated with significant complications. Deficiency in problem-solving, emotion regulation, and attention is one of the most common phenomena after brain injury. This study aimed to evaluate the effectiveness of short-term intervention of dual executive function on problem-solving, emotion regulation, and selective attention in patients with traumatic brain injury. This quasi-experimental design used pre-test and post-test with a control group. Twenty subjects with brain injury were selected with the Purposive sampling method. They were randomly entered into two experimental and control groups (10 in the experimental group and 10 in the control group). After performing the pre-test, the experimental group received the short-term intervention and double executive function in 8 sessions of 90 minutes, while the control group did not receive any intervention. The assessment was performed in two stages of pre-test-post-test using a set of software tests of the Tower of London, Stroop and John and Gross (2003) Emotion Regulation Questionnaire. Analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed a significant difference in the mean scores between the experimental group and the control group in all variables after the test. Therefore, it can be concluded that short-term intervention of dual executive function has a significant effect on improving attention, emotion regulation, and problem-solving in people with traumatic brain injury.</div>
مداخله کوتاهمدت کارکرد اجرایی مضاعف, حل مسئله, تنظیم هیجان, توجه انتخابی, آسیب مغزی تروماتیک
Short-Term Executive Plus Intervention, Problem Solving, Emotion Regulation, Selective attention, Traumatic Brain Injury
16
26
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1046-2&slc_lang=fa&sid=1
Samira
Nasr Abadi
سمیرا
نصرآبادی
nasrsami08@ens.uk.ac.ir
10031947532846005893
10031947532846005893
No
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
S. M. Hossein
Mousavi Nasab
سید محمد حسین
موسوی نسب
hossein.mousavi-nasab@uk.ac.ir
10031947532846005894
10031947532846005894
Yes
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
Ghasem
Askari Zadeh
قاسم
عسکری زاده
askarizadeh@uk.ac.ir
10031947532846005895
10031947532846005895
No
Shahid Bahonar University of Kerman
دانشگاه شهید باهنر کرمان
Mohsen
Shahba
محسن
شهبا
mshahba@kmu.ac.ir
10031947532846005896
10031947532846005896
No
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی کرمان