Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1400
7
1
gregorian
2021
10
1
9
3
online
1
fulltext
fa
تاثیر ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظهی فعال کودکان 8 تا 12 ساله-ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن
The Effect of Brain Training on Suppression of Theta/Alpha Ratio and Working Memory of 8 to 12 year old Children with Dyslexia and Dysgraphia
روانشناسی شناختی
psychology of human behavior
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;"><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">با توجه به اهمیت توانبخشی در کودکان دارای ناتوانایی­های یادگیری خاص</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">،</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> هدف پژوهش حاضر </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تعیین</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تاثیر برنامه­ی ورزش مغزی بر سرکوبی نسبت امواج تتا برآلفا و حافظه­ی فعال دانش­آموزان 8 تا 12 ساله­ی دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود. </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش از نوع مطالعات نیمه­ تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دارای مشکل خواندن یا مشکل نوشتن بود که از طرف مدارس، به مراکز ویژه­ی اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه ارجاع شده بودند.</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">روش نمونه گیری پژوهش از نوع نمونه گیری در دسترس بود</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. به این منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروج، 20 دانش­آموز 8 تا 12 ساله </span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ا</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایشی، مداخله­ی ورزش مغزی را به مدت 20 جلسۀ 20 دقیقه ای در طول 10 هفته دریافت کردند. به منظور ثبت امواج مغزی شرکت کنندگان از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و جهت سنجش حافظه­ی فعال آن­ها از نرم افزار حافظه­ی وکسلر استفاده شد. برای تجزیه و</span></span></span></span> <span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه­ی تک متغیری و چند متغیری با استفاده از نرم افزار </span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">SPSS</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه­ی 26 در سطح معناداری 5/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که نسبت امواج تتا بر آلفا در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش و فراخنای حافظه­ی فعال در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش داشته است</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">(</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;">P<0/05</span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">. یافته­های این پژوهش نشان داد که ورزش مغزی می­تواند موجب سرکوب معنادار نسبت امواج تتا بر آلفا و همچنین بهبود حافظه­ی فعال در این کودکان شود.</span></span></span></span><span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافته­های این پژوهش موید شواهد عصب شناختی برای تاثیر مثبت مداخله­ی ورزش مغزی بر تعدیل امواج مغزی و حافظه­ی فعال در کودکان با مشکل خواندن یا مشکل نوشتن است.</span></span></span></span></div>
<table align="left" cellpadding="0" cellspacing="0" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="text-align: justify;">Due to the importance of rehabilitation among children with special learning disabilities, the aim of this study was to evaluate the effect of brain Gym on suppression of theta/alpha ratio and working memory of students aged 8 to 12 years with dyslexia or dysgraphia. This research was a quasi-experimental study with a pre-test and post-test design with a control group. The population of this study included all girls and boys with reading or writing disorders referring to special centers for learning disabilities in Kermanshah. The convenience sampling methods were used. For this purpose, according to the inclusion and exclusion criteria, 20 students aged 8 to 12 years were selected and randomly allocated into two groups of 10 people. The experimental group were received brain Gym intervention for 20 sessions of 20 minutes over 10 weeks. In order to record the brain waves of the participants, a dual-channel neurofeedback device was used. Moreover, the Wechsler memory software was used to measure their active memory. To analyze the data, univariate one-way covariance analysis and multivariate one-way covariance analysis were used using SPSS software version 26. The results showed that the ratio of theta waves to alpha in the experimental group was significantly reduced and active memory span in the experimental group was significantly increased compared to the control group (P < .05). The findings of this study indicated that brain exercise can significantly suppress the ratio of theta waves to alpha and also improve working memory among children with special learning disabilities. The findings confirm the neurological evidence for the positive effect of the brain Gym intervention on the modulation of brain waves and working memory in children with dyslexia or dysgraphia.</td>
</tr>
</tbody>
</table>
<div style="text-align: justify;"><div style="clear:both;"></div><span dir="RTL"></span></div>
ورزش مغزی, سرکوب نسبت تتا بر آلفا, حافظهی فعال, مشکل خواندن, مشکل نوشتن
Brain Gym, Suppression of Theta/Alpha Ratio, Working Memory, Dyslexia, Dysgraphia
70
88
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-296-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohsen
Amiri
محسن
امیری
Mohsen.amiri1985@yahoo.com
10031947532846006317
10031947532846006317
No
Razi University
دانشگاه رازی
Jahangir
karami
جهانگیر
کرمی
j.karami@razi.ac.ir
10031947532846006318
10031947532846006318
Yes
Razi University
دانشگاه رازی
Khodamorad
Momeni
خدامراد
مومنی
kh.momeni@razi.ac.ir
10031947532846006319
10031947532846006319
No
Razi University
دانشگاه رازی