Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
10
4
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودسرزنش گری و حافظه فعال نوجوانان
The effectiveness of mindfulness-based education on self-blame and working memory in adolescents
روانشناسی
Psychology
پژوهشي
Research
<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی بر دو ساختار مرتبط با شناخت یعنی سرزنش خود و حافظه فعال در نوجوانان بود. <strong>روش</strong>: طرح پژوهش شبه آزمایشی با گروه کنترل بود. شرکت کنندگان شامل 30 نفر (دو گروه 15 نفره) از نوجوانان 14 تا 18 ساله بودند که داوطلب شرکت در مطالعه بودند. آنها به مقیاس سطوح خودسرزنش­گری تامپسون و کانتینرها (2004) و مقیاس حافظه فعال وکسلر (1945) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون پاسخ دادند. گروه تجربی در یک برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه 2 ساعته شرکت کردند و گروه کنترل بدون مداخله بود. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. <strong>یافته ­ها</strong>: نتایج نشان داد که مداخله ذهن آگاهی بر خودسرزنشگری (001/0=<span dir="LTR">P</span>) و حافظه کاری (001/0=<span dir="LTR">P</span>) در گروه آزمایش تأثیر معنادار دارد (05/0 > <span dir="LTR">P</span>). <strong>نتیجه ­گیری</strong>: در یک نتیجه­گیری کلی می­توان بیان کرد که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی می­تواند در برنامههای درمانی و روانشناختی برای افزایش حافظه فعال و کاهش خودسرزنشگری در نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.<span dir="LTR"></span>
The aim of this study was to investigate the effect of mindfulness-based education on two structures related to cognition, namely self-blame and working memory in adolescents. The research design was quasi-experimental with a control group. Participants included 30 people (two groups of 15 people) from adolescents aged 14 to 18 years who volunteered to participate in the study. They responded to the Thompson and Containers' Self-Blame Levels (2004), and the Wechsler Active Memory Scale (1945) as pretest and posttest. The experimental group participated in a mindfulness-based stress reduction program for 8 sessions, each session lasting 2 hours and the control group was without intervention. Data were analyzed using analysis of ANCOVA. The results showed that mindfulness intervention had a significant effect on self-blame (P = 0.001) and working memory (P = 0.001) in the experimental group (P <0.05).<br>
In a general conclusion, it can be stated that mindfulness-based education can be used in therapeutic and psychological programs to increase working memory and reduce self-blame in adolescents.
ذهن آگاهی, حافظه کاری, خودسرزنشگری, نوجوانان
mindfulness, working memory, self-blame, adolescents
0
0
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1704-1&slc_lang=fa&sid=1
Shayesteh
Sajadi
شایسته
سجادی
rosh8520@gmail.com
10031947532846007669
10031947532846007669
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Mahboubeh
Fooladchang
محبوبه
فولادچنگ
foollad@shiraz.ac.ir
10031947532846007670
10031947532846007670
Yes
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Farideh
Yousefi
yousefi@shirazu.ac.ir
10031947532846007671
10031947532846007671
No
Shiraz University
Raziyeh
Sheykh alIslami
hany.s2008208@gmail.com
10031947532846007672
10031947532846007672
No
Shiraz University