Jornal of Cognitive Psychology
فصلنامه روانشناسی شناختی
JCP
Literature & Humanities
http://jcp.khu.ac.ir
1
admin
2345-5780
2345-5780
doi
fa
jalali
1401
7
1
gregorian
2022
10
1
10
2
online
1
fulltext
fa
بررسی نقش سه اصل تماس شخصی، عمل کردن، و اثردوگانه بر تصمیمگیری اخلاقی
Examining the role of the three principles of personal contact, action, and double effect on moral decision making
روانشناسی شناختی
psychology of human behavior
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">سه اصل اثر دوگانه، اصل تماس شخصی، و اصل عمل کردن به عنوان سازوکارهای روانی موثر بر تصمیمگیریهای اخلاقی انسان در دوراهیهای واگن قطار در نظر گرفته میشوند. با توجه بر ادعای جهانشمول بودن این سازوکارها، هدف این پژوهش بررسی نقش سه اصل مذکور بر تصمیمگیریهای اخلاقی در دوراهیهای واگن قطار در فرهنگ شرقی مردم ایران بوده است. در این پژوهش که از جمله طرحهای نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون یک گروهی بوده است از چهار سناریو استفاده شد که در پژوهشهای مشابه به کار رفته بودند. جامعه آماری این پژوهش، جمعیت عمومی فعال در شبکههای اجتماعی مجازی بوده است. حجم نمونه 235 نفر با میانگین سنی 34/30 بوده است. از میان آزمودنیها، 143 نفر زن و 92 نفر مرد بودهاند. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون "مکنمار " استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش تاثیر هر سه اصل مذکور بر تصمیمگیری اخلاقی آزمودنیها در دوراهیهای واگن قطار به طور معنیداری </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">05/0> </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%">Pvalue</span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) تایید شد. بنابراین این پژوهش نشان میدهد که هر سه اصل تماس شخصی، عمل کردن، و اثر دوگانه بر تصمیمگیریهای اخلاقی آزمودنیها اثرگذار هستند.</span></span></span><b><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"></span></span></b></span></span></span></span></span></span></div>
<div>
<table align="left" hspace="0" vspace="0">
<tbody>
<tr>
<td style="padding: 0in 12px; text-align: justify;" valign="top"><span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:normal"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The three principles of double effect, personal contact, and action are suggested as the chief psychological mechanisms affecting human moral decision making in trolley dilemmas. The purpose of current research was to investigate the claim of the universality of these principles and their role in moral decision making in trolley dilemma in the oriental culture of Iran. In this research, using a semi-experimental single group pre-test-post-test design, four scenarios were used adopted from similar research. The statistical population of this research was the general population active in social media. The sample consisted of 235 participants with an average age of 30.34. Among the subjects, 143 were women and 92 were men. "McNemar" test was used for statistical analysis. Based on the results, the effect of all three principles on the ethical decision making of the subjects in trolley dilemma was confirmed significantly (Pvalue>0.05). </span><span lang="EN-GB" new="" roman="" style="font-family:" times="">Therefore, this research shows that all three principles of personal contact, action, and double effect are effectively influencing moral decision making.</span></span></span></span></span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</div>
دوراهی اخلاقی, تصمیمگیری اخلاقی, اصل اثر دوگانه, اصل عمل کردن, اصل تماس شخصی
Moral dilemma, Moral decision making, Action Principle, Principle of double effect, Contact Principle
56
71
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1806-1&slc_lang=fa&sid=1
adel
bazram
عادل
بذرام
adel.bazram.psy@gmail.com
10031947532846007076
10031947532846007076
No
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی
mahdi
khanjani
مهدی
خانجانی
Khanjani.mahdi@gmail.com
10031947532846007077
10031947532846007077
Yes
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی
mohammad
asgari
محمد
عسگری
drmasgari423@gmail.com
10031947532846007078
10031947532846007078
No
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی
Seyed Mohammad saeed
rezvani nejad
سید محمد سعید
رضوانی نژاد
saeed.f.t.93@gmail.com
10031947532846007079
10031947532846007079
No
Allameh Tabatabai University
دانشگاه علامه طباطبایی