اصلاح مشخصات فیزیکی خاکهای رمبنده (بررسی موردی: راه آهن تهران- سمنان)
|
رضا ضیایی موید*1، مهراد کمال زارع2 |
1- دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، گروه مهندسی عمران، قزوین ، reza_ziaie_moayed@yahoo.com 2- دانشگاه RPI، نیویورک |
|
چکیده: (7049 مشاهده) |
ایران در زمره کشورهایی است که گسترۀ وسیعی از خاکهای رمبنده دارد و در صورت شناسایی نشدن این نوع خاکها، اگر سازه، راه و یا خطوط ریلی روی آنها احداث شود، در اثر اشباع شدن خاک، مشکلات چشمگیری ایجاد میکند در دشت سمنان نیز بهدلیل وجود شکستهای خاک در محل عبور راههای مواصلاتی مهم، مواردی از رمبنده بودن خاک مشاهده شده است. در مسیر راه آهن تهران- سمنان بهعلت بهرهبرداری از خط و عدم امکان مسدودی خط یکی از راه حلهایی که میتواند بهطور مؤثر برای اصلاح مشکلات ناشی از وجود خاکهای رمبنده استفاده شود تزریق برجا است. در این پژوهش برای اصلاح خاک منطقۀ بررسی شده با استفاده از تزریق، ماده تزریقی آهک بهدلیل وجود رس در خاک، استفاده شده است. نتایج آزمایشهای میدانی و آزمایشگاهی بیانگر آن است که با توجه به سیمانتاسیون رسی موجود بین ذرات خاک محل، تزریق آهک منجر به کاهش چشمگیر پتانسیل رمبندگی خاک در شرایط اشباع و افزایش ظرفیت باربری خاک در مقایسه با سایر مواد تزریقی شده است.از این رو، بهعنوان راهکاری مناسب در موارد مشابه پیشنهاد میگردد. |
|
واژههای کلیدی: اصلاح خاکهای رمبنده، تزریق آهک، تزریق سیمان، تزریق میکروسیلیس |
|
متن کامل [PDF 855 kb]
(4356 دریافت)
|
نوع مطالعه: مقاله مستقل |
موضوع مقاله:
ژئوتکنیک (مکانیک خاک و سنگ) پذیرش: 1395/7/14 | انتشار: 1395/7/14
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|