مقالات آماده انتشار                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- سازمان مهندسی و عمران شهر تهران
2- دانشگاه کاشان
چکیده:   (20 مشاهده)
سامانه انتقال آب سبزکوه در ناحیه زاگرس شامل کانال روباز، تونل و بند انحرافی امکان­سنجی شد. در این مرحله به مخاطرات زیست­محیطی ناشی از اجرای آن بر رودخانه سبزکوه، تالاب چغاخور و منابع آب زیرزمینی منطقه، به قدر کفایت اهمیت داده نشد. تنها به دلیل تاثیرات زیست­محیطی احداث کانال روباز بر منطقه جنگلی چارطاق، مسیر تونل تغییر کرد و کانال نیز حذف شد. در این راستا، طول تونل نیز به حدود 11 کیلومتر افزایش پیدا کرد. این در حالیست که در مسیریابی جدید به عبور از نواحی مشکل­دار و پیچیده زمین، اندرکنش حفاری تونل و منابع آب زیرزمینی و چشمه­ها و به تبع آن محیط زیست منطقه اهمیت داده نشد. با توجه به مدل زمین­شناسی، مسیر جدید تونل با برخورد به زون­های خردشده و گسله همراه با هجوم آب بود. این مخاطرات لزوم انتخاب TBM با انعطاف­پذیری بالا در عبور از این نواحی را اجتناب­ناپذیر کرد. در متراژ 484، برخورد به گسل سولقان و عدم توانایی TBM در عبور از آن، موجب گیرکردن ماشین حفاری شد. در ادامه، زهکشی آب موجب خشک­شدن چشمه آلوقره و کم آب­شدن چشمه شیرکشته و تبعات زیست­محیطی و اجتماعی منفی در منطقه شد. در این راستا، آزادسازی TBM با ساخت دو گالری انجام شد. در نهایت با توجه به مشکلات به­وجود آمده TBM از تونل بیرون آورده و عملیات حفاری تونل نیز متوقف شد. چالش­های به­وجود آمده در این پروژه، لزوم برنامه­ریزی در انتخاب مسیر و TBM همچنین ارزیابی زیست­محیطی در تمام مراحل امکان­سنجی تا بهره­برداری و بررسی اندرکنش آن­ها با یکدیگر را نشان می­دهد.
 
     
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: زمین شناسی مهندسی
دریافت: 1404/1/25 | پذیرش: 1404/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه زمین شناسی مهندسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Engineering Geology

Designed & Developed by : Yektaweb