دوره 10، شماره 36 - ( 4-1398 )                   سال10 شماره 36 صفحات 256-235 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه بوعلی سینا ، enasiroleslami@yahoo.com
2- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
چکیده:   (4947 مشاهده)
وجود یک منبع درآمد پایدار برای دولت به منظور تأمین هزینه­ های جاری و عمرانی از اهمیت ویژه ­ای برخوردار است. عمده­ درآمدهای دولت از دو منبع مالیات و درآمد نفتی حاصل می ­شود. با توجه به اینکه بخش اعظمی از نوسانات درآمد نفتی خارج از کنترل سیاست­‌گذاران داخلی است، از این نظر بهتر است به منظور کسب درآمدهای نسبتاً پایدار، بر درآمدهای مالیاتی تمرکز شود. به‌هرحال درآمدهای مالیاتی نیز تحت تأثیر سیکل ­های رونق و رکود قرار می­گیرند و از این نظر در دوره­ های رکود اقتصادی، کسب درآمد از این منبع نیز با مشکل مواجه می­شود. بنابراین راه­ حلی که در اینجا وجود دارد این است که کل درآمد مالیاتی کشور به عنوان یک سبد ( پورتفولیو) درآمدی در نظر گرفته شده و با توسل به روش­ های اقتصاد مالی به بهینه­ سازی آن پرداخته شود تا به این طریق ترکیب بهینه مالیات مشخص شود.  بر این اساس در پژوهش حاضر با جمع ­آوری اطلاعات پایه ­های مختلف درآمدی کشور طی دوره 1396-1350 و استفاده از الگوی مارکویتز از دو رویکرد حداقل کردن ریسک و حداکثر کردن بازدهی، سهم بهینه پایه­ های مختلف درآمد مالیاتی کشور محاسبه شده است. نتایج پژوهش نشان داد که سهم ­های فعلی پایه­ های درآمد مالیاتی کشور از سهم ­های بهینه تفاوت فاحشی دارند.
متن کامل [PDF 2472 kb]   (1392 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: بخش عمومی
دریافت: 1397/2/2 | پذیرش: 1398/5/17 | انتشار: 1398/7/2

فهرست منابع
1. Abbasian E, Jafari M, Nasiroleslami E, Farzaneh Mohammadi F. The Short and Long-run Elasticities of Tax Base Response to Business Cycles in Iran. jemr. 2017; 7 (28) :7-33 (in Persian).
2. Abrishami, H., Rahmani, T., Naseralaslami, E., (2012), Tax Revenue Diversification for Achieving the Stability of the Government's Revenue in Iran Based on the Portfolio Theory Approach, Quarterly Journal of Applied Economics Studies in Iran, Volume 1, Issue 3, Autumn 2012, PP: 1-26 (in Persian).
3. Akbari N, Sameti M, Samadi S, Nasr Esfahani R. Providing an Appropriate Model for Urban Public Sector Finance in Iran (Isfahan Municipality Case Study). jemr. 2010; 1 (1) :155-186(in Persian).
4. Asano, S and Fukushima, T., (2006), Some empirical evidence on demand system and optimal commodity taxation, The Japanese Economic Review, vol. 57, issue 1, 50-68. [DOI:10.1111/j.1468-5876.2006.00306.x]
5. Braun, B. M., (1988), Measuring tax revenue stability with implications for stabilization policy: a note. National Tax Journal, 41(4), 595-598.
6. Carroll, D. A., (2009), Diversifying municipal government revenue structures: Fiscal illusion or instability?. Public Budgeting & Finance, 29(1), 27-48. [DOI:10.1111/j.1540-5850.2009.00922.x]
7. Corlett, W.J., Hague, D.C. (1953). "Complementarity and the Excess Burden of Taxation." Review of Economic Studies, 21(1), pp. 21-30. [DOI:10.2307/2296257]
8. Dadgar,Y.,Nazari, R., Siami Eraghi, E., (2013), Optimum government and tax in public sector economics and in Iran, Quarterly Journal of Applied Economics Studies in Iran, Volume 2, Issue 5, Spring 2013, PP:1-27 (in Persian).
9. Ebeke, C., & Ehrhart, H. (2012), Tax revenue instability in Sub-Saharan Africa: Consequences and remedies. Journal of African Economies, 21(1), 1-27. [DOI:10.1093/jae/ejr026]
10. Engles, M., (2004), Portfolio Optimization: Beyond Markowitz. Master's thesis, Leiden University.
11. Garrett, T. A. (2009). Evaluating state tax revenue variability: a portfolio approach. Applied Economics Letters, 16(3), 243-246. [DOI:10.1080/13504850601018403]
12. Garvin, C. F. (1996). Financial Toolbox. For Use with MATLAB.
13. Harmon, Oskar Ragnar and Mallick, Rajiv, (1994), The Optimal State Tax Portfolio Model: An Extension, National Tax Journal, 47:2, pp. 395-401
14. López-Luzuriaga, Andrea; Scartascini, Carlos , (2019), Compliance spillovers across taxes: The role of penalties and detection, Journal of Economic Behavior and Organization 164 (2019) 518-534. [DOI:10.1016/j.jebo.2019.06.015]
15. Malkina M.Yu., Balakin R.V. Comparing Risk Components of Taxation Systems of Italy and the Russian Federation. Mediterranean Journal of Social Sciences, 2016, vol. 7, no. 1, pp. 45-53 [DOI:10.5901/mjss.2016.v7n1p45]
16. Malkina, MARINA,( 2017), Influence of the Industrial Structure of Economy on the Risk Level of Russian Regions' Tax Systems. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 65(6): 2025 - 2035. [DOI:10.11118/actaun201765062025]
17. Markowitz, H. (1959). Portfolio Selection: Efficient Diversification of
18. Investments. John Wiley & Sons, New York.
19. Misiolek, Walter and D. Grady Perdue (1987). "The Portfolio Approach to State and Local
20. Nazari A R, Fadaei I. Pathology of Iran's Tax System. quarterly journal of fiscal and Economic policies. 2014; 1 (4) :95-110 (in Persian).
21. Seegert, N. (2017). Optimal tax portfolios: An estimation of Government Tax Revenue Minimum-Variance Frontiers. [Online]. Available at: http://www. personal.umich.edu/~seegert/papers/OptimalTaxPortfolios_Seegert.pdf.
22. Sharpe, W. F. (1994), The Sharpe ratio, the journal of portfolio management, 21(1), 49-58. [DOI:10.3905/jpm.1994.409501]
23. Tax Structure." National Tax Journal 40(1):111-114.
24. Tjia, J. (2009). Building financial models. McGraw Hill Professional.
25. Yan, W. (2012). The impact of revenue diversification and economic base on state revenue stability. Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management, 24(1), 58. [DOI:10.1108/JPBAFM-24-01-2012-B003]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.