Journal of Economic Modeling Research
تحقیقات مدلسازی اقتصادی
jemr
Literature & Humanities
http://jemr.khu.ac.ir
1
admin
2228-6454
2538-4163
10.52547/jemr
fa
jalali
1392
4
1
gregorian
2013
7
1
4
12
online
1
fulltext
fa
شناسایی ارتباطات عناصر بازار در صنایع کارخانهای ایران
Identifying The Relation Between Structure, Conduct And Performance In Iranian Manufacturing Industries
سایر
سایر
كاربردي
Applicable
در ادبیات اقتصاد صنعتی، عناصر سهگانه بازار مشتمل بر ساختار، رفتار و عملکرد بوده و تعیین نحوه ارتباط این سه عنصر، از جمله موارد بسیار مهم جهت پیشبینی و سیاستگذاری است. هدف این مقاله، شناسایی ارتباطات ساختار، رفتار و عملکرد در صنایع کارخانهای ایران است. جهت دستیابی به این هدف، ابتدا اطلاعات و آمار مربوط به ساختار، رفتار و عملکرد صنایع به تفکیک استانهای کشور مربوط به
کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر برای سال 1388 جمعآوری و شاخصهای مورد نیاز محاسبه شده است. با توجه به ارتباط این عناصر با یکدیگر، مدلی با سه معادله به صورت سیستم معادلات همزمان طراحی شده و مدل با روش 3SLS برآورد شده است.
نتایج بدست آمده در تحقیق نشان میدهد، تبلیغات اثر مثبت و معناداری بر تمرکز دارد. به طوری که با افزایش تبلیغات، تمرکز در صنعت افزایش پیدا میکند. سودآوری اثر مثبت و معناداری بر تبلیغات دارد. همچنین تمرکز دارای اثر مثبت و معنادار بر سودآوری است بهطوری که با افزایش تمرکز، سودآوری در صنعت نیز افزایش پیدا میکند. تاثیر تحقیق و توسعه بر سودآوری، منفی و اثر تبلیغات بر سودآوری مثبت و معنادار است.
The structure-conduct-performance (SCP) paradigm has constituted an enduring empirical tradition in empirical industrial economics and has the advantage of clarifying the basic building blocks of the competitive mechanisms. This paper presents a SCP model to estimate causes and effects in Iranian manufacturing industry in 2009.
The model used in this paper is a system of four simultaneous equations: agglomeration as the standard measure of structure, advertising and R&D as the standard measure of conduct and profitability as the standard measure of performance.
Using the data from a sample of Iranian industries, three-stage least squares results indicate that: a) Advertisement has positive and significant impacts on agglomeration and profitability. b) Profitability has positive and significant impacts on agglomeration and advertisement. c) Agglomeration has positive and significant impact on profitability and also a negative impact on advertisement.
کلمات کلیدی: ساختار بازار، رفتار بازار، عملکرد بازار، صنایع کارخانه ای ایران، سیستم معادلات همزمان.
Market Structure, Conduct, Performance, Iranian Manufacturing Industry, Simultaneous Equations, Three-stage Least Squares.
153
174
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-524-2&slc_lang=fa&sid=1
Rouhollah
shahnazi
روح اله
شهنازی
r25shahnazi@yahoo.com
10031947532846003923
10031947532846003923
Yes
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Saeed
Zabihidan
محمد سعید
ذبیحی دان
zabihidansaeed@yahoo.com
10031947532846003924
10031947532846003924
No
Razi University
دانشگاه کرمانشاه