دوره 17، شماره 47 - ( 10-1396 )                   جلد 17 شماره 47 صفحات 37دوره19فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2017). Strategic analysis of hardships and opportunities for developing urban tourism(Pilot study: shahr-e-kord). jgs. 17(47), 19-37.
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-2555-fa.html
محمدی ده چشمه پژمان. تحلیل راهبردی تنگناها و فرصتهای توسعه گردشگری شهری(مطالعه موردی: شهر شهرکرد) تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1396; 17 (47) :37-19

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-2555-fa.html


دانشگاه پیام نور شهرکرد، شهرکرد دانشگاه پیام نور گروه جغرافیا ، mohamadi.pezhman@yahoo.com
چکیده:   (7378 مشاهده)
در هسته گردشگری  مانند همه فعالیت­های تجاری دیگر باید «راهبرد گردشگری» تجسم یابد. در این راستا از جمله مدل­های برنامه­ریزی راهبردی مورد استفاده در توسعه گردشگری  به­ویژه در گردشگری شهری، مدل سنتی SWOT می باشد. لذا در مطالعه­ی حاضر، ضمن شناخت و معرفی برخی از توانمندی ها جاذبه های گردشگری شهرکرد واقع در استان چهارمحال­و­بختیاری نگاهی راهبردی به تنگناها و مشکلاتی که فراروی گردشگری شهر شهرکرد می باشد، پرداخته شود. این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است و با استفاده از مطالعات میدانی و جمع آوری داده از طریق بررسی اسنادی و کتابخانه ای،پرسش نامه(از دیدگاه 70 نفر از مسئولان  و گردشگران ) و اینترنتی انجام شده است. ابتدا داده­ها در نرم افزار exel وارد و تحلیل شده و پس از آن با استفاده از مدل راهبردی SWOT مورد تجزیه وتحلیل  قرار گرفته اند. یافته­ها نشان داد که شهرکرد به رغم برخوردار بودن از ظرفیت های بالای گردشگری در بخش تاریخی و طبیعی با کمبود امکانات زیربنایی و رفاهی، ضعف تبلیغاتبا مشکلاتی مواجه است؛ از طرف دیگر دارای فرصت های اشتغال زایی برای جوانان تحصیل کرده شهرکرد و ورود ارز و سرمایه گذاری برای شهرکرد می باشد. از راهکارهای مهم توسعه گردشگری شهرکرد افزایش تبلیغات، ایجاد امکانات رفاهی واقامتی،حمایت های دولتی،جذب سرمایه گذاری است.
 
 
 
متن کامل [PDF 1095 kb]   (4315 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |

فهرست منابع
1. افتخاری، رکن الدین، مهدوی، داوود، اکبریان، ناهید (1389)، ارائه‎ی الگوی برنامه‎ریزی راهبردی توسعه‎ی گردشگری پایدار روستایی (مطالعه‎ی موردی: دهستان لواسان کوچک) پژوهش‌‌های جغرافیای انسانی، شماره‎ی1،بهار 1392 صص. 150-127
2. پاپلی یزدی، محمد حسین. سقایی، مهدی(1385) گردشگری گردشگری( ماهیت و مفاهیم)، تهران:انتشارات سمت،چاپ اول
3. حاجی نژاد، علی و احمدی، علی (1389). بررسی میزان رضایت گردشگران از تسهیلات و خدمات گردشگری رفاهی و اقامتی شهر بانه، چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام، زاهدان، 27- 25 فروردین.
4. داس ویل راجر، (1384). مدیریت جهانگردی، ترجمه‌ی سیّد محمّد اعرابی و داوود ایزدی، چاپ سوّم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
5. رضوانی، علی اصغر (1384). جغرافیا و صنعت توریسم، چاپ پنجم، تهران، دانشگاه پیام نور.
6. رکن الدین افتخاری،عبدالرضا؛ مهدوی، داوود، (1385). «راهکارهای توسعه گردشگری دهستان لواسان کوچک با استفاده از مدل SWOT »، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 10 ، شماره 2، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
7. طرح جامع گردشگری استان چهارمحال و بختیاری . 1383 . مهندسین مشاور برکلی . تهران
8. طیبی، سیدکمیل؛ بابکی روح اله و جبّاری،امیر (1386)، بررسی رابطه‌ی ‌توسعه‌ی گردشگری و رشد اقتصادی ایران، پژوهشنامه‌ی علوم انسانی و اجتماعی، سال 7، شماره‌ی 26، 110-83.
9. غفاری، سید رامین و معصومه ترکی هرچگانی(1388)، نقش گردشگری در توسعه اجتماعی- اقتصادی نواحی روستایی استان چهار محال و بختیاری مورد: بخش سامان، قصلنامه روستا و توسعه، سال ،12 شماره 2، تهران.
10. موحد، علی (1381). بررسی و تحلیل الگوی فضایی توریسم شهری (مطالعه‌ی موردی شهر اصفهان)، رساله دوره‌ی دکتری، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
11. موحد، علی (1387). توزیع فضایی مراکز اقامتگاهی در شهرهای تاریخی (مطالعه‌ی موردی شهراصفهان)، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، شماره‌ی 65، 116-105.
12. موسوی حاجی، رسول و سلیمانی رباطی، سیّد امیر (1389)، توانمندیهای صنعت گردشگری فرهنگی و طبیعت گرا در مناطق مرکزی جهان اسلام (مطالعه‌ی موردی شهرستان بشرویه) چهارمین کنگره‌ی بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام، زاهدان، 27- 25 فروردین، 19- 1.
13. وطن پور، اکبر (1382). سرعین سرزمین چشمه‌های شفابخش، چاپ اوّل، اردبیل، دانشگاه پیام نور.
14. Laurel, J., Reida, S., L.J., Smith, Mc Closkey, R. (2007). The Effectiveness of Regional Marketing Alliances: A Case Study of the Atlantic Canada Tourism Partnership 2000-2006, Journal of Tourism Management, 26 (2), 210-230.
15. Bryson, J. M. (2011). Strategic planning for public and nonprofit organizations: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement (Vol. 1). John Wiley & Sons.
16. Costa, Ames; Peninsula, GM Sintesa. (2009), Government in Tourism, north Sulawesi Tourism Information (What’s Happening), autumn 2009وVolume 17, Issue 1.
17. Fortuny, M., Soler, R., Cánovas, C., & Sánchez, A. (2008). Technical approach for a sustainable tourism development. Case study in the Balearic Islands. Journal of Cleaner Production, 16(7), 860-869.
18. Kave, A., Miri, G. R., & Saghaii, M. (2014), Assessment and analysis of spatial patterns and tourism species in Mashhad metropolis.
19. Lu, W. (2010). Improved SWOT approach for conducting strategic planning in the construction industry. Journal of Construction Engineering and Management, 136(12).
20. Ruhanen, L. (2004). Strategic planning for local tourism destinations: An analysis of tourism plans. Tourism and Hospitality Planning & Development, 1(3), 239-253.
21. Stavros, J., & Hinrichs, G. (2007). SOARing to new heights of strategic planning to execution. Ai Practitioner, 3, 4-9.
22. Timothy, D. J., & Wall, G. (1995). Tourist accommodation in an Asian historic city. Journal of Tourism Studies, 6(2), 63-73.
23. Laurel, J., Reida, S., L.J., Smith, Mc Closkey, R. (2007). The Effectiveness of Regional Marketing Alliances: A Case Study of the Atlantic Canada Tourism Partnership 2000-2006, Journal of Tourism Management, 26 (2), 210-230.
24. Bryson, J. M. (2011). Strategic planning for public and nonprofit organizations: A guide to strengthening and sustaining organizational achievement (Vol. 1). John Wiley & Sons.
25. Costa, Ames; Peninsula, GM Sintesa. (2009), Government in Tourism, north Sulawesi Tourism Information (What’s Happening), autumn 2009وVolume 17, Issue 1.
26. Fortuny, M., Soler, R., Cánovas, C., & Sánchez, A. (2008). Technical approach for a sustainable tourism development. Case study in the Balearic Islands. Journal of Cleaner Production, 16(7), 860-869.
27. Kave, A., Miri, G. R., & Saghaii, M. (2014), Assessment and analysis of spatial patterns and tourism species in Mashhad metropolis.
28. Lu, W. (2010). Improved SWOT approach for conducting strategic planning in the construction industry. Journal of Construction Engineering and Management, 136(12).
29. Ruhanen, L. (2004). Strategic planning for local tourism destinations: An analysis of tourism plans. Tourism and Hospitality Planning & Development, 1(3), 239-253.
30. Stavros, J., & Hinrichs, G. (2007). SOARing to new heights of strategic planning to execution. Ai Practitioner, 3, 4-9.
31. Timothy, D. J., & Wall, G. (1995). Tourist accommodation in an Asian historic city. Journal of Tourism Studies, 6(2), 63-73.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)