Moradi Z, Ilanloo M. Evaluating the Economic and Social Impact of the Construction of the Border Market and Its Role in the Development of Urban Areas (Case Study: Market of Hendijan City). jgs 2022; 22 (65) :119-135
URL:
http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3165-fa.html
مرادی زهرا، ایلانلو مریم. ارزیابی اثرات اقتصادی و اجتماعی احداث بازار چه های مرزی و نقش آن در توسعه نواحی شهری ( نمونه موردی: بازار شهر هندیجان). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1401; 22 (65) :119-135
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3165-fa.html
1- دانشجوی گروه جغرافیا، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ماهشهر، ایران
2- استادیار گروه جغرافیا، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ماهشهر، ایران ، maryamilanloo@yahoo.com
چکیده: (3965 مشاهده)
نواحی مرزی (پیرامونی) به دلایل دوری از مرکز، انزوای جغرافیایی، توسعهنیافتگی و... تفاوتهای آشکاری از نظر برخورداری از رفاه و توسعه با نواحی مرکزی دارند و ایجاد و فعالیت بازارچهی مرزی میتواند باعث تعدیل رابطهی یکسویه مرکز- پیرامون و بهبود رفاه منطقهای گردد. هدف از این پژوهش بررسی نقش بازارچهی مرزی شهرهندیجان در استان خوزستان در توسعه اقتصادی – اجتماعی منطقه است. بدینترتیب پرسشنامه تهیه گردید که دارای پنج مؤلفه اقتصادی، اجتماعی، حمل و نقل، خدماتشهری و زیربنائی و ۲۷ زیر معیار میباشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل تحلیل شبکه فازی (ANP) و آمار استنباطی کای اسکوئر استفاده شده است. براساس مدل ANP فازی احداث بازارچه بیشترین تأثیر را در کاهش قاچاق، افزایش فروشگاه و مغازه، احداث هتل و رستوران، جذب گردشگر، افزایش پایانههای مسافربری، افزایش مشاغل خدماتی، افزایش بانک و شرکت بیمه، درآمد، به کارگیری افراد بومیو کاهش مهاجرت داشته است. براساس نتایج به دست آمده بازارچه بیشترین تأثیر را برروی مؤلفه اقتصادی و کمترین را بر روی مؤلفه زیربنایی داشته است. همچنین مدل تحلیل شبکه فازی بیانگر آن است که بازارچه برروی بهبود شرایط کدامیک از مولفه ها و زیرمعیارها بیشترین تأثیر داشته است تا به کاربران و برنامه ریزان منطقه کمک تا با صرف هزینه در جهت بهبود سایر مولفه ها از آن بهره گیرند.