Feizi S, Heydari R, rostaei S. Investigating the Impact of Destination Branding on the Development of Urban Tourism (Case Study of Tabriz Metropolis). jgs 2020; 20 (59) :229-252
URL:
http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3366-fa.html
فیضی سلمان، حیدری رحیم، روستایی شهریور. بررسی تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری شهری(مورد مطالعه کلانشهر تبریز). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1399; 20 (59) :229-252
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3366-fa.html
1- دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز
2- عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز دانشگاه تبریز ، rheydari@tabrizu.ac.ir
3- عضو هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
چکیده: (7367 مشاهده)
گردشگری راهبردی جهت افزایش سرزندگی از طریق تشویق احیای اجتماعی و بهبود شرایط زندگی در مناطق شهری محسوب میشود. بر این اساس برنامهریزان توسعه شهری برای دستیابی به این مزایا بر روی ابزارهای جدیدی در استراتژیهای برنامهریزی تمرکز نموده و به سمت استفاده از مفاهیم جدیدی چون برندسازی گام برداشتهاند. چنین رویکردی بر اهمیت برندسازی در توسعه گردشگری شهری افزوده است. در این تحقیق تلاش شده است تا تاثیر برندسازی مقاصد بر توسعه گردشگری و ابعاد آن در کلانشهر تبریز، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری این تحقیق گردشگران ورودی به شهر تبریز در سال ۱۳۹7 است. حجم نمونه لازم با استفاده از فرمول کوکران و ۳۸۴ نفر در نظر گرفته شد. پرسشنامه مورد استفاده در تحقیق محقق ساخته است که شاخصهای آن از مطالعات و پیشینه مرتبط اخذ و بومیسازی شده است. روایی و پایایی مدل تحقیق و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار SMART PLS انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که برندسازی مقاصد تاثیر مثبت و معنیداری بر توسعه گردشگری شهری و ابعاد آن(ارزش و فواید ادراک شده، حمایت و مشارکت و پایداری توسعه گردشگری) در کلانشهر تبریز دارد. همچنین نتایج حاکی آن بود که برندسازی مقاصد گردشگری شهری در کلانشهرها میتواند با افزایش ارزش و فواید ادراک شده، حمایت ذینفعان گردشگری از توسعه آن را افزایش داده و به پایداری آن کمک نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه ریزی توریسم