دوره 23، شماره 69 - ( 4-1402 )                   جلد 23 شماره 69 صفحات 342دوره323فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soleimani M, zanganeh A, parizadi T, jahandar G. (2023). Theoretical Genealogy of Inner-city Highways and Analyzing Its Impacts on Surroundings. jgs. 23(69), : 17 doi:10.61186/jgs.23.69.323
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3690-fa.html
سلیمانی محمد، زنگانه احمد، پریزادی طاهر، جهاندار غلامحسین. تبارشناسی نظری بزرگراه های درون- شهری و تحلیل اثرات آن بر فضاهای پیرامون تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی 1402; 23 (69) :342-323 10.61186/jgs.23.69.323

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3690-fa.html


1- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران،
2- دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران ، zanganeh45@yahoo.com
3- دانشجوی دکتری جغرافیا وبرنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران،
چکیده:   (2421 مشاهده)
بزرگراه­های درون- شهری، به عنوان یکی از مهم­ترین بخش­های حمل­ونقل، هم به لحاظ حجم مصرف بودجه و هم به لحاظ اثرات فضایی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آن بر شهر، همواره یکی از پُرچالش­ترین عناصر شهری بوده است. برای این منظور در این پژوهش به تحلیل اثرات بزرگراه­های درون-شهری، بررسی نظریات مرتبط با چگونگی برخورد با این عنصر فضایی و همچنین عوامل دخیل در آن پرداخته شده است. نوع پژوهش کاربردی- نظری و روش انجام به صورت اسنادی-تحلیلی است. منابع اطلاعاتی مورد استفاده در این پژوهش تمام اسناد، مدارک، کتاب­ها، مقالات، طرح­ها و پژوهش­های علمی انجام شده در خصوص بزرگراه­های درون شهری است. نتایج حاکی از آن است که نظریات و دیدگاه­های موافق و مخالفی در خصوص ایجاد بزرگراه­های درون-شهری وجود دارد. اندیشمندان مکتب نوگرا و مهندسان شهری، طرفداران ایجاد بزرگراه­های درون شهری و بعدها برنامه­ریزان و جغرافیدانان شهری مخالف توجه تک­بعدی به ایجاد این بزرگراه­ها و توسعه درون شهری با تکیه بر بزرگراه­سازی هستند. همچنین نتایج امر نشان داد که بزرگراه­های درون-شهری تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست­محیطی با خود به همراه داشته و بسته به شرایط مکان و ویژگی­های اجتماعی و اقتصادی محل، این تأثیرات به صورت مثبت و منفی در فضای پیرامون نمود پیدا می­کند.
 
شماره‌ی مقاله: 17
متن کامل [PDF 726 kb]   (832 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری

فهرست منابع
1. Borazjani Mahsa, Khorasanizadeh Mohsen, Noroozian Maleki Saeed, (2019), Landscape Improvement of Urban Suburbs (Case Study: Shiraz Chamran Boulevard), Journal of Urban Planning, Volume 3, Number 2.
2. Deputy of Research and Planning of Tehran Municipality (2013) Documentation of Indicative Projects of Tehran, Amir Al-Amin Highway, Volume I and II, Tehran.
3. DiMento, J. F. C. and Ellis, C. (2013) Changing Lanes: Visions and Histories of Urban Freeways, Cambridge, The MIT Press. [DOI:10.7551/mitpress/9374.001.0001]
4. Harvey, David (2016) Social and Urban Justice, Second Edition, Translated by Mohammad Reza Haeri, Tehran Municipality Information and Communication Technology Organization Publications. Tehran.
5. Jacobs, Jane (2013) The Death and Lives of Major American Cities, translated by Hamid Reza Parsi and Arezou Plato, University of Tehran Press, Tehran.
6. Lofebvre, Henry (2014) Space Production, translated by Mahmoud Abdollahzadeh, Publishing Center for Studies and Planning in Tehran, Tehran.
7. Mahmoudi, Mohammad Mehdi (2002), The Impact of Interurban Highways on Tehran's Urban Landscape Change, Journal of Fine Arts, Volume 2, Number 12.
8. Mumford, Lewis, (1958) The Highway and the City, Architectural Record, April 1: pp 79-1 82.
9. Napolitan, F. and Zegras, P. C. (2008) Shifting Urban Priorities? Removal of Inner-City Freeways in the United States, Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, No. 2046, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C. pp. 68-75. [DOI:10.3141/2046-09]
10. Palma, Andre de. Robin Lindsey, Emile Quinet and Roger Vickerman (2011) A Handbook of Transport Economics, Edward Elgar Publishing.
11. Saifoddini, Farank, Shorecheh, Mahmood (2015) Intelligent Design and Design of Land Use and Urban Transportation, Parham Nagh Publications, Tehran.
12. Seddiq, Morteza (2013) Urban Design of Streets, Patterns and Theories, Soroush Danesh Publications, Tehran.
13. Suzuki, H. Cervero, R. Iuchi, K. (2013) Transforming Cities with Transit: Transit and Land-Use Integration for Sustainable Urban Development, THE WORLD BANK, Washington, DC. [DOI:10.1596/978-0-8213-9745-9]
14. http:// www.former.vancouver.ca/ctyclerk/cclerk/documents/rr1.pdf (accessed: June 12, 2018).
15. http://www.escholarship.org/uc/item/13n8v8gq . Mark A. Delucci & Donald R. McCubbin, "External Costs of Transport in the U.S, Institution of Transportation Studies at UC Davis.
16. http://www.nytimes.com Nicholas Bakalar, "Childbirth: Highway Proximity Linked to Birthweight, The New York Times, August 11, 2018, available at.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied Researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)