Volume 24, Issue 75 (12-2024)                   jgs 2024, 24(75): 20-38 | Back to browse issues page


XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ferdosi S, faraji sabokbar H, darbaneh astaneh A, khani F. (2024). Assessing the factors affecting the formation of entrepreneurial opportunities in rural areas; Case study: Behbahan County. jgs. 24(75), 20-38. doi:10.61186/jgs.24.75.7
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-3930-en.html
1- PhD student, Geography faculty- Tehran university, Geography faculty- Tehran university
2- associate professor of geography and rural planning, geography faculty, tehran university, Geography faculty- Tehran university , hfaraji@ut.ac.ir
3- assistant professor of geography and rural planning, Geography faculty- Tehran university, Geography faculty- Tehran university
4- associate professor of geography and rural planning, geography faculty, tehran university, Geography faculty- Tehran university
Abstract:   (3464 Views)
The development of sustainable entrepreneurship plays a critical role in promoting human well-being and environmental preservation. To achieve this objective, it is essential to understand the factors affecting the emergence of entrepreneurial opportunities in different regions. Therefore, this study aims to explore these factors through a descriptive-analytical survey, with data collected from documentary research and field surveys. The number of experts was 52 who were purposefully sampled using the snowball method. The study employed four indicators and 28 items, which were measured using the Likert scale. A sample of 439 individuals, consisting of 387 villagers and 52 experts, participated in the study. The selection of the 387 villagers was determined using Cochran's formula from a statistical population of 215,104 people. Descriptive statistics, such as mean and standard deviation, as well as inferential statistics, including one-sample t-test and one-way analysis of variance, were used to analyze the data. The results of the one-sample t-test revealed that all indicators examined in the study were statistically significant at a confidence level above 95%. These findings suggest that the villagers' perception of these indicators is positive, given that the observed mean value (3.1) is assumed to be positive. Furthermore, the evaluation statistics, such as the multiple determination coefficient and adjusted coefficient of determination, indicated that the transcendental model provides a better understanding of the factors influencing entrepreneurial opportunities and the key areas of entrepreneurship. The analysis of the transcendental model demonstrated that government subsidies, investment and facilities, product insurance, and education are the most influential factors in the formation of entrepreneurial opportunities. Additionally, the most important sectors for creating and developing entrepreneurship were found to be handicrafts, home-based jobs, oil and gas, medicinal plants, and date production. Overall, the results highlight the region's significant potential for natural, economic, and industrial entrepreneurship, emphasizing the necessity for the government to prioritize investment in entrepreneurship.
Full-Text [PDF 1209 kb]   (523 Downloads)    
Type of Study: Applicable | Subject: Geography and Rural Planning

References
1. ایزدی حسن؛ برزگر، سپیده. (1392)، کارآفرینی و توسعه روستایی؛ آموزه‏هایی از تجارب کشور چین، فصلنامه پژوهش¬های روستایی، 4(4) ، 901-918.
2. حسینی سید مرتضی؛ منشی‌زاده رحمت‌الله؛ رضویان محمدتقی و مرید سادات، پگاه. (1398). بررسی موانع توسعه پایدار اقتصادی سکونتگاه‌های روستایی با رویکرد کارآفرینی (مطالعه موردی: شهرستان کیار- استان چهارمحال و بختیاری)، فصلنامه علمی پژوهشی نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 12(1).
3. ذبیحی محمدرضا و مقدسی علیرضا. (۱۳۸۵). کارآفرینی از تئوری تا عمل. چاپ اول، انتشارات جهان فردا، مشهد.
4. ذبیحی محمدرضا و مقدسی علیرضا. (1388). کارآفرینی از تئوری تا عمل. انتشارات جهان فردا.
5. رستمی مرضیه؛ فیض بخش، علیرضا. (1391). ارائه گونه شناسی از فرصت‌های کارآفرینی بر اساس منشأ و فرایند شکل‌گیری آن‌ها، فصلنامه علوم مديريت ايران، 27(7)، 1-32.
6. رضایی بیژن، نجف¬پور هدی، نادری نادر. (1396). موانع و راهکارهای توسعه کارآفرینی سبز در شهرستان کرمانشاه، نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 6(2)، 59- 78. [DOI:10.18869/acadpub.serd.6.20.59]
7. رضوانی محمدرضا و نجار زاده محمد. (1387)، بررسی و تحلیل زمینه¬های کارآفرینی روستاییان در فرایند توسعه نواحی روستایی مطالعه موردی: دهستان براآن جنوبی (شهرستان اصفهان)، توسعه كارآفريني، 1(2): 161- 182.
8. رضوانی محمدرضا و نجازاده محمد. (1387). بررسي و تحليل زمينه¬هاي كارآفريني روستاييان در فرايند توسعه‌ی نواحي روستايي مطالعه موردي: دهستان براآن جنوبي شهرستان اصفهان. توسعه كارآفريني، 2(1): 161.
9. رضوانی، محمدرضا (1390). برنامه‌ریزی توسعه روستایی در ایران، نشر قومس، چاپ پنجم، تهران.
10. رکن‌الدین افتخاري عبدالرضا؛ سجاسي قيداري حمداله و رضوي سيدحسن. (1389). راهبردهاي توسعه كارآفريني كشاورزي در مناطق روستايي: مطالعه موردي روستاهاي شهرستان خدابنده، فصلنامه روستا و توسعه، 13(3): 1-29.
11. صفری سعید محمد؛ میرزایی بافقی ملیحه. (1393). شناسايي و اولویت‌بندی فرصت‌های كارآفرينانه در صنعت گردشگري شهرستان يزد، فصلنامه مطالعات گردشگری، 9(26): 131-147.
12. فتاحی حمیدرضا؛ طباخبان ندا. (1395). بررسی نقش سیاست‌های دولت در بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه، فصلنامه سیاست‌های مالی و اقتصادی، 4(۱۶): 151-173.
13. فراهانی حسین؛ الوندی مینا. (1399) تبیین چالش‌های کارآفرینی کسب‌وکارهای کوچک روستایی مطالعه موردی روستاهای شهرستان بیجار. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۰ (۵۸): ۱۰۵-۱۱۹.
14. قادرمرزی حامد؛ جمشیدی علیرضا؛ جمینی داود و نظری‌سرمازه حمید. (۱۳۹۴). شناسایی موانع توسعه کارآفرینیِ زنان روستایی (مطالعه موردی: دهستان شلیل شهرستان اردل)، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 5 (17): ۱۰۳-۱۱۸.
15. قنبری سیروس؛ دهقان محمدحسین و حسین میرکی اناري. (1396). اولویت‌بندی مکانی توسعه کارآفرینی با تأکید بر صنایع تبدیلی کشاورزي در مناطق روستایی با بهره‌گیری از مدل ویکور. مطالعه موردي: دهستان حسین آبا شهرستان انار، مجله آمایش جغرافیایی فضا، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه گلستان، 7(26).
16. کریم زاده حسین؛ نیکجو محمدرضا؛ میر ستار صدر موسوی و حسین کوهستانی. (۱۳۹۱)، شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد فرصت‌های کارآفرینی در بخش گردشگری نواحی روستایی با استفاده از مدل معادلات ساختاری (SME)، جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی ۲۵ (2): ۲۶۹-۲۹۰.
17. مركز آمار ايران. (1397)، 42.
18. ممیز آیت اله عباسی مهدی؛ قاسمی سیده عاطفه. (1391) آینده فرصت‌های کارآفرینی در حوزه زمین‌گردشگری مطالعه موردی؛ منطقه جلفا. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۱۲ (۲۶): ۷-۲۲.
19. ورکیانی پور نفیسه؛ حسینی سید محمدرضا؛ سمیعی روح‌الله و اشرفی مجید. (1399) مدل‌سازی کارآفرینی زنان شهری بر اساس زنجیره ارزش کارآفرینی با رویکرد توسعه پایدار اجتماعی در استان گلستان. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۰ (۵۸): ۱۳۹-۱۶۱.
20. Aces, Z. J., Serb L., Audio E. (2016). Enhancing Entrepreneurship Ecosystems. A "Systems of Entrepreneurship" Approach to Entrepreneurship Policy. In: Global Entrepreneurship and Development Index 2015", Springer Briefs in Economics. Springer, Cham, 2(11), 6.
21. Allen, J.C., and Malin, S. (2008). Green entrepreneurship: a method for managing natural resources? Society and Natural Resources, 21(9): 828-844. [DOI:10.1080/08941920701612917]
22. Bosman, N & Schutjens, V. (2018). Understanding regional variation in entrepreneurial activity and entrepreneurial attitude in Europe, The Annals of Regional Science, 47(3), 711-742. [DOI:10.1007/s00168-010-0375-7]
23. Buenstorf, G. (2007). Creation and pursuit of entrepreneurial opportunities: An evolutionary economics perspective. Small Business Economics, 28(4), 323-337. [DOI:10.1007/s11187-006-9039-5]
24. Chel, J, Endelman, B, Miller, D, J , Hole, J. (1991). Entrepreneurial discovery and the competitive market process, Entrepreneurship and Development, 76 (342), 278-285.
25. Chelly, A. (2011). Searching for Opportunities and Opportunity Discovery: an Extension of Bhave's. In ICSB World Conference Proceedings, 1-23.
26. Connor, A. (2013). A conceptual framework for entrepreneurship education policy: Meeting government and economic purposes, journal of Business Venturing, 28(61), 546-593. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2012.07.003]
27. Corbett, A. C. (2007). Learning asymmetries and the discovery of entrepreneurial opportunities. Journal of business venturing, 22(1), 97-118. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2005.10.001]
28. Denrell, J., Fang, C., & Winter, S. G. (2003). The economics of strategic opportunity. Strategic Management Journal, 24(10), 977-990. [DOI:10.1002/smj.341]
29. Dobson, B, Malkin,., Matthews, A, Pate, K, & Stickle, S. (2003). Mapping rural entrepreneurship. Washington, DC: Corp. for Enterprise Development, 20(1), 4.
30. D'Souza, C., Taghian, M., Lamb, P., & Peretiatkos, R. (2006). Green products and corporate strategy: an empirical investigation. Society and business review, 1(2), 144-157. [DOI:10.1108/17465680610669825]
31. Fung, A. & Zhao, J.,(2018), Changes in China's Media and Internet Technology: A Review Essay. International Journal of Communication, 2(5): 1080-1084.
32. Gan, C., Wee, H. Y., Ozanne, L., & Kao, T. (2008). Consumers' purchasing behavior towards green products in New Zealand. Innovative Marketing, 4(1), 93-102.
33. Gurău, C., & Ranchhod, A. (2015). International green marketing: a comparative study of British and Romanian firms. International marketing review, 22(5), 547-561. [DOI:10.1108/02651330510624381]
34. Hailing, G. K., & Gerhard, M. (2020). European rural development. International Institute for Applied Systems Analysis, Ladenburg. Austria. 20(19), 2.
35. Hansen, D. J., Shrader, R., & Monllor, J. (2019). Defragmenting definitions of entrepreneurial opportunity. Journal of Small Business Management, 49(2), 283-304. [DOI:10.1111/j.1540-627X.2011.00325.x]
36. Juonez, T, Ivanesa, A. C. (1995). beyond creative destruction and entrepreneurial discovery: A radical Austrian approach to entrepreneurship, Organization Studies,28(4), 467-493. [DOI:10.1177/0170840606067996]
37. Lee, K. (2018). Opportunities for Green Marketing: Young Consumers. Marketing Intelligence & Planning(26), 573-586. [DOI:10.1108/02634500810902839]
38. Marsden, T., & Smith, E. (2015). Ecological entrepreneurship: sustainable development in local communities through quality food production and local branding. Geoforum, 36(4), 440-451. [DOI:10.1016/j.geoforum.2004.07.008]
39. Menguc, B., & Ozanne, L. K. (2005). Challenges of the "green imperative": A natural resource-based approach to the environmental orientation-business performance relationship. Journal of Business Research, 58(4), 430-438. [DOI:10.1016/j.jbusres.2003.09.002]
40. Milerr, L, & Toolus, H. (1986). the impact of environment and entrepreneurial perceptions on venture-creation efforts: Bridging the discovery and creation views of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice,34(9), 833-856. [DOI:10.1111/j.1540-6520.2010.00395.x]
41. Nikolaou, E. I., Ierapetritis, D., & Tsagarakis, K. P. (2019). An evaluation of the prospects of green entrepreneurship development using a SWOT analysis. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 18(1), 1-16. [DOI:10.1080/13504509.2011.543565]
42. Nill, J., & Kemp, R. (2009). Evolutionary approaches for sustainable innovation policies: From niche to paradigm?. Research policy, 38(4), 668-680. [DOI:10.1016/j.respol.2009.01.011]
43. Petridis, E & Gravely, N. (2008). rural women entrepreneurship within co‐operatives: training support. Gender in management: an international journal, 24(14), 262. [DOI:10.1108/17542410810878077]
44. Plummer, L. A., Haynie, J. M., & Godesiabois, J. (2017). An essay on the origins of entrepreneurial opportunity. Small Business Economics, 28(4), 363-379. [DOI:10.1007/s11187-006-9036-8]
45. Polonsky, M. J. (2011). Transformative green marketing: Impediments and opportunities. Journal of Business Research, 64(12), 1311-1319. [DOI:10.1016/j.jbusres.2011.01.016]
46. Sauer, R. J. (1986). Agriculture and the rural community: opportunities and challenges for rural development, P.F. Iowa State University, Ames, IA, PP.1-11.
47. Sauer, R. J. (1986). Agriculture and the rural community: opportunities and challenges for rural development, P.F. Iowa State University, Ames, IA, 6.
48. Schaltegger, S., & Wagner, M. (2011). Sustainable entrepreneurship and sustainability innovation: categories and interactions. Business strategy and the environment, 20(4), 222-237. [DOI:10.1002/bse.682]
49. Schumpeter, J.(1928). prospects of Green entrepreneurship as a driver for sustainable and inclusive economic growth in rural Ghana, 20th International Scientific Conference "Enterprise and Competitive Environment, 7(13), 39.
50. Shane, S., & Venkataraman, S. (2003). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1), 217-226. https://doi.org/10.5465/amr.2000.2791611 [DOI:10.2307/259271]
51. Short, J. C., Ketchen Jr, D. J., Shook, C. L., & Ireland, R. D. (2019). The concept of "opportunity" in entrepreneurship research: Past accomplishments and future challenges, Journal of Management, 36(1), 40-65. [DOI:10.1177/0149206309342746]
52. Votsi, N. E. P., Mazaris, A. D., Kallimanis, A. S., & Pantis, J. D. (2014). Natural quiet: An additional feature reflecting green tourism development in conservation areas of Greece. Tourism Management Perspectives, 11, 10-17. [DOI:10.1016/j.tmp.2014.02.001]
53. Wang, W. W., & Fan, C. C. (2006). Success or failure: selectivity and reasons of return migration in, China. Environment and Sichuan and Anhui Planning A, 38(5), 939-958. [DOI:10.1068/a37428]
54. Wu, J.A, Palta, C, Wei, Y, Chen, X, Deng, D. (1998). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. Journal of economic Literature, 35(1), 60-85.
55. Zahra, S. A., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., & Shulman, J. M. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of business venturing, 24(5), 519-532. [DOI:10.1016/j.jbusvent.2008.04.007]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons — Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)