دوره 24، شماره 75 - ( 12-1403 )                   جلد 24 شماره 75 صفحات 0دوره0فصل__Se | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kameli M. An Evaluation of Qualitative Criteria of Subway Station According to Audience-Based Criticism. jgs 2025; 24 (75)
URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4006-fa.html
کاملی محسن. ارزیابی مولفه های کیفیت محیطی ایستگاه های مترو بر مبنای نقد مخاطب محور مطالعه موردی: ایستگاه‌های خط ۴ متروی تهران. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. 1403; 24 (75)

URL: http://jgs.khu.ac.ir/article-1-4006-fa.html


دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، kameli@live.com
چکیده:   (1784 مشاهده)
جابجایی درون‌شهری تبدیل به پدیده‌ای در حال گسترش،برای جامعه متمدن امروزی شده است،که علاوه بر جابجایی مسافران ویژگی مطلوب ایستگاه‌ها باید مورداستفاده قرار بگیرد.با توجه به حجم بالای استفاده‌کنندگان از مترو و مدت‌زمان توقف مسافران،ایستگاه‌ها به کانون‌هایی مؤثر در فعالیت‌های روزانه شهری تبدیل‌شده‌اند وبا در نظر گرفتن روند رو به رشد گسترش شبکه مترو در کلان‌شهر تهران و نیاز روزافزون به آن، توجه ویژه به اهمیت کیفیت محیط ایستگاه‌های مترو به‌عنوان یک محیط پرتردد شهری بر تعاملات اجتماعی شهروندان میبایست موردتوجه قرار گیرد.هدف ازاین نوشتار بررسی و ارزیابی معیارهای کالبدی، عملکردی و روانشناختی درطراحی ایستگاههای مترو وتأثیراین مؤلفه‌ ها بر کیفیت ایستگاه‌ها از دیدگاه استفاده‌کنندگان از مترو و همچنین ارائه راهکار درجهت افزایش کیفیت فضایی ایستگاه‌ها می‌باشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی تحلیلی بر پایه پیمایش بوده و از تکنیک مصاحبه، پرسشنامه و مشاهده استفاده‌شده که داده‌های بدست آمده ازروش میدانی شامل داده‌های کمی و کیفی است.داده‌های کیفی حاصل مشاهده در محل یا عکس‌های موجود و داده‌ های کمی که حاصل پرسشنامه می‌باشد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرارگرفته است. نتایج نهایی حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که میانگین کیفیت در معیار روانشناختی با مقدار 3.48 بالاترازسایر معیارها بوده و کمترین میزان رضایت از معیار کالبدی،وزیرمعیار آن درساختمان و سازه با مقدار 2.26 بوده است، به همین واسطه مناسب سازی فضای ایستگاههای مترو برای افراد دارای ناتوانی جسمی–حرکتی مانند معلولین و جانبازان عزیز از مهمترین اولویتها در طراحی نحوه دسترسی و همچنین مبلمان شهری است که مناسب برای این عزیزان طراحی نشده است.
واژه‌های کلیدی: مترو، کیفیت محیطی، تهران، معماری.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
دریافت: 1399/12/30 | پذیرش: 1400/10/17

فهرست منابع
1. افشار نادری، کامران. (1389). معماری روی زمین و زیرزمین، مجله معمار، 61(2)، 8-12.
2. باقری، حسین و حمزه¬نژاد، مهدی (1394)، ارتقا هویت ورودی ایستگاه‌های مترو شهر تهران با بهره‌گیری از نشانه‌شناسی فرهنگی، فصلنامه هویت شهر، 9(22)، 63-74.
3. پاكزاد، جهانشاه. (1393). مباني نظري و فرآيند طراحي شهري، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری ، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری، تهران.
4. تيبالدز، فرانسیس. (1396). شهرسازي شهروندگرا، ترجمه محمد احمدی نژاد، نشر خاک، اصفهان.
5. جهانشاه لو، لعلا و امینی، الهام. (1385). برنامه‌ریزی شهری و نقش آن در دست‌یابی به حمل‌ونقل پایدار شهری. هفتمین کنفرانس حمل‌ونقل ایران، تهران.
6. حافظ نیا، محمدرضا. (1399). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.
7. خلیقی، نینا؛ پورجعفر، محمدرضا؛ بمانیان، محمدرضا. (1391). سنجش ابعاد اجتماعی فضای جمعی ایستگاه¬های پایانه‌ای مترو ، نمونه موردی: ایستگاه پایانه‌ای مترو شهید سلطانی کرج، نشریه هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)، 17(3)، 17-28.
8. خلیلیان، شاهین؛ البرزی، فریبا؛ سهیلی، جمال‌الدین. (1400) تحلیل تناسبات فضایی، فضاهای سبز، دسترسی و سرپوشیده شهرک‌های مسکونی بر مؤلفه کارایی کیفیت محیط با رویکرد منطق فازی (مطالعه موردی: ناحیه ششم منطقه پنج تهران). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۲): ۲۹۹-۳۱۷
9. سلحشور، نیما؛ منیری، جاوید. (1389). مطالعات و طراحی خطوط قطار شهری، مجله معمار، 61(2)، 51-60.
10. صالحی نیا، مجید؛ معماریان، غلامحسین. (1388). اجتماع‌پذیری فضای معماری، نشریه علمی پژوهشی هنرهای زیبا (معماری و شهرسازی)،40(3)، 5-12.
11. عباس زادگان، مصطفی و رضازاده، راضیه و دیگران. (1389). ارائه مدلی پیش¬بینی کننده از میزان رضایت از سفر با مترو، نشریه هویت شهر،4(6)، 75-86.
12. فروم، اریک. (1398). جامعه سالم، ترجمه اکبر تبریزی ، انتشارات بهجت، تهران.
13. قمری، حسام؛ مردمی، کریم. (1391). سنجش اولویت عوامل تأثیرگذار در معماری ایستگاه‌های مترو بر رضایتمندی کاربران؛ مطالعه موردی: ایستگاه‌های خطوط 1 و 2 متروی تهران، مجله مدیریت شهری، 30(10)، 39-52.
14. قمری، حسام؛ مردمی، کریم. (1390). الزامات معماری تأثیرگذار در اجتماع‌پذیری فضای ایستگاه‌های مترو، مجله مدیریت شهری، 27(9)، 31-40.
15. کاملی، محسن؛ عظمتی، حمیدرضا. (1400) بررسی میزان ارتباط حس تعلق به مکان و سطح امنیت اجتماعی شهروندان -مطالعه موردی: شهر قم. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۱ (۶۱): ۲۴۱-۲۵۸
16. کاملی، محسن؛ مطوف، شریف؛ حسینی، سیدباقر (1395) الزامات معمارانه پدافند غیرعامل در طراحی ایستگاه‌های مترو با استفاده از تکنیک دلفی، نشریه تونل و فضاهای زیرزمینی، 5(2)، 81-91.
17. لنگ، جان. (1399). آفرينش نظريه معماري، نقش علوم رفتاری در محیط، ترجمه علیرضا عینی فر ، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
18. محمدی خبازان، سهند. (1398). طراحي ايستگاه مترو به‌عنوان یک فضاي شهري جديد، نمونه موردي: ايستگاه تئاتر شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه شهرسازي، دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران.
19. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، (1399) گزارش عملکرد معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهر تهران در سال 1398، شهرداری تهران.
20. Becker B. j., (2018). Handbook of Applied Multivariable Statistics and Mathematical Modeling, San Diego: Academic Press.
21. Bertolini, L. & T. Spit (1998), Cities On Rails: The Redevelopment Of Railway Station Areas,London, E & Fn Spon.
22. Camagni, R. & Salone, C (1993), Network urban structure in northern Italy: elements for theoretical framework,Urban Studies,30)6(, 1053-1064. [DOI:10.1080/00420989320080941]
23. Dusmisevic,Sanja & Sariyildiz, Sevil(2001);A systematic quality assessment of underground space-public transport station.Cities, 18(1):13-23. [DOI:10.1016/S0264-2751(00)00050-0]
24. Kandee, S, (2004),Intermodal Concept in Railway Station Design,Bangkok university knowledge center,Academic Review Journal, 3(1),1-9.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Applied researches in Geographical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb